Бізнес Закарпаття запускає нову рубрику «Інтерв’ю з топ-менеджером». На сторінках сайту ми знайомитимемо вас із позицією визначних представників закарпатського бізнесу, що керують підприємствами, на яких тримається економіка області. Герої наших матеріалів - це люди, які вносять значний вклад в розвиток Закарпаття, розвиваючи промисловість та забезпечуючи закарпатців робочими місцями.
Наш перший гість – Генеральний директор сучасного закарпатського автомобільного заводу, топ-менеджер з колосальним досвідом, який неодноразово визнаний найкращим керівником в сфері автопрому України, професіонал, що працює в компанії з першого дня будівництва заводу. Бізнес Закарпаття пропонує вашій увазі інтерв′ю з керівником одного з найпотужніших і найамбітніших інвестиційних проектів України — автомобілебудівного заводу «Єврокар», Головою правління Закарпатської обласної організації роботодавців у сфері автомобілебудування, членом Правління Об’єднання організацій роботодавців «Закарпаття» Ігорем Царенко.
Актуальний стан, головні проблеми та перспективи сучасного українського автопрому, секрети успіху флагмана українського автомобілебудування - закарпатського «Єврокару», причини та наслідки кризи в українській економіці... Про це та інше - в цікавій та пізнавальній розмові.
— Ігоре Анатолійовичу, перш за все хочеться привітати Вас та «Єврокар» з далеко не скромними здобутками. Адже Skoda Superb визнано найкращим автомобілем 2015 року. А нещодавно на заводі Єврокар стартувало виробництво повноприводної Суперб 4Х4.
За рахунок чого такий грандіозний успіх? Чи принесло визнання марки найкращим автомобілем в Україні позитивні результати в плані попиту?
— Можу сказати, що це цілком логічний результат нашої роботи. Ми раді, що наші зусилля не залишаються марними. Skoda Superb став автомобілем 2015 року в Україні, і це важливо для бренду в цілому. За підсумками квітня Skoda піднялася з 9 на 4 місце у рейтингу продажів нових автомобілів, показавши ріст у 73% порівняно з березнем та зайнявши 7% усього ринку. Українці ще раз підтвердили свою довіру до бренду і якості Skoda.
— Як успіхи у Суперб 4х4?
«Єврокар» вступив в нову еру бренду Skoda. Skoda Superb – це флагман модельного ряду чеського бренда. І виробництво нової модифікації – це виклик, який наш завод прийняв і успішно подолав. У Європі ця модель доступна для водіїв з минулого року, а тепер налагоджено виробництво і в Україні. Повноприводна модифікація Skoda Superb дає нові можливості. Це новий рівень безпеки, комфорту та економічності. І ми дуже раді, що цей автомобіль сходитиме з конвеєра нашого заводу.
— Сьогодні в українській економіці і зокрема в галузі автомобілебудування – глибока криза.
Як вона позначилася на функціонуванні заводу: Як було «до» і стало «після»?
— Маємо сумну статистику. Ще кілька років тому, у 2013 році, закарпатський завод випустив 11,5 тис. автомобілів. Я вже не кажу про 2008 рік, де з конвеєру зійшло 35,9 тис. нових автомобілів. А у 2015 випустили 2030 авто. Виробництво впало в десятки разів. Кількість робочих місць скоротилася. У той час, як потужності підприємства складають 50 тис. автомобілів на рік з повномасштабним способом виробництва та 30 тис. – річні потужності зі складання. Усі українські підприємства наразі перебувають в режимі очікування. Ні про який розвиток мова наразі не йде. Головне завдання зараз – зберегти діяльність та робочі місця хоча б на поточному рівні.
— Згідно з останніми дослідженнями, за минулий рік авторинок України опинився на 25-ій сходинці в Європі, втративши протягом року 6 позицій. За різними статистичними даними імпорт авто в Україну перевищує експорт українських автомобілів в десятки разів. І поступово ці показники тільки погіршуються. Українські автозаводи у своїй більшості «стоять», автомобілі виробляються в мізерно невеликій кількості.
На Вашу думку, в сучасних умовах, при таких катастрофічних показниках український автопром приречений?
— Автомобільний ринок досяг дна, і, схоже, продовжує там перебувати. Знову бачимо падіння виробництва, хоча б, здавалося, падати вже нікуди. Більш позитивними виглядають результати продажів, які демонструють ріст четвертій місяць поспіль. На жаль, це важко назвати «зростанням» у повному сенсі цього слова. У 2015 році продажі наближалися до нуля. І тепер, порівнюючи з минулорічними нульовими показниками, будь-який результат сприймається, як «ріст». Згадаймо, знову ж таки, у 2008 рік, коли було продано 623,2 тис. легкових авто, і порівняймо з минулорічним результатом у 46,4 тис. машин. Падіння більш, ніж у 10 разів.
— За таких умов, як довго, на Ваш погляд, триватиме ця стагнація?
— Економічна і політична ситуація в країні вкрай нестабільна, щоб робити якісь оптимістичні прогнози. Коливання валютного курсу, швидке зниження доходів – усе це має негативний вплив на ситуацію. Однак вірити у найгірше не хочеться ще більше. Сподіваємося, що уряд припинить розгойдуватися назад-вперед та визначиться із чіткою стратегією розвитку автомобільної галузі. Сподіваємося, що влада модернізує економіку та створить точки росту. Сподіваємося, що країна подолає кризу, і підприємство запрацює на повну потужність. Сподіваємося…
— Ваш рецепт вирішення проблеми..! Що, на Вашу думку, слід зробити в першу чергу, щоб змінити ситуацію, яка склалася?
— При наявності бажання реалізація комплексу стимулюючих антикризових заходів не є чимось недосяжним. В першу чергу потрібно забезпечити сталі та справедливі правила гри на внутрішньому ринку та скасувати всі обмеження на зовнішньому. Надати певний імпульс для відновлення автомобільного ринку України. Ввести стимули для споживачів, спеціальні умови для кредитів, знизити податкове навантаження на виробників автомобілів, мита та інші податки на компоненти та комплектуючі. Україна, безумовно, має потенціал для зростання ринку. Однак це зростання залежить не в останню чергу від дій уряду, макроекономічного відновлення та стабільності.
— З 1 січня 2016 року офіційно запрацювала зона вільної торгівлі між Україною та Європейським союзом. Велика кількість представників українського бізнесу вже висловили своє незадоволення дією ЗВТ, називаючи умови торгівлі несправедливими (квотні обмеження, невигідність європейського ринку для українських товарів тощо). Інші ж називають ЗВТ - абсолютно недієвою.
Тож чи пішла на користь ЗВТ українському автопрому і конкретно ПРаТ «Єврокар»?
— ЗВТ з ЄС на даному етапі практично не впливає на локального виробника. Ця ситуація пов'язана з тим фактором, що поточний рівень базової імпортного мита (10%) зовсім незначний, щоб виконувати захисну функцію ринку, і його лібералізація на 1-2 відсотки кардинально не змінює ситуацію. Аналогічно ЗВТ з ЄС не дає особливих переваг для наших автовиробників щодо експорту на ринок ЄС, так як мито в ЄС буде лібералізоване до 0% тільки протягом 7 років згідно з нашим графіком тарифних поступок, що є невід'ємною частиною Угоди про Асоціацію. Отже, ми все одно не зможемо отримати нульове мито на кордоні.
Проте, європейський ринок з кожним роком зростає, і собівартість виробництва в Європі також збільшується. Це дає підстави сподіватися, що в разі макроекономічної стабілізації та відновлення довіри інвесторів, Україна має шанс стати економічно ефективною зовнішньою платформою для виробництва товарів для Європи, у тому числі, й автомобілів.
— Попри катастрофічну ситуацію в українській економіці, «Єврокар» якимсь чином продовжує демонструвати стабільні показники. Ваш завод був єдиним українським автозаводом з виробництва легкових авто, який безперебійно працює з початку року. В січні з 224 легкових автомобілів, вироблених в Україні, 224 – виробництва ПрАТ «Єврокар». В лютому з 149 авто – 147 авто складені в Соломоново. В березні – з 254 укр. авто – 252 – виробництва ПрАТ «Єврокар».
Як вам вдається стабільно утримувати планку на високому рівні? Чи, можливо, криза і актуальні умови на вас вплинули менше?
— Продовжуючи цю статистику, у квітні легкові автомобілі виробляв тільки «Єврокар». Усього було випущено 188 авто. Це на 25% менше наших показників минулого місяця і на 18% більше за результати квітня 2015 року.
«Єврокар» вже не перший рік демонструє стабільну роботу і лідерські позиції в Україні. Однак у сучасних умовах це надзвичайно складно. Сьогодні треба докладати усіх можливих і неможливих зусиль, щоб хоча б утримати актуальну планку.
— Мабуть в сучасних умовах робити це доволі складно..
— Розумієте, тут справа не стільки в складності чи легкості, а в традиційних для «Єврокару» цілях та пріоритетах. Адже ми прагнемо, щоб українці одними з перших отримали найбільш сучасні автомобілі компанії. Ми доводимо, що, попри складну економічну і політичну ситуацію в країні, «Єврокар» дотримується взятих на себе зобов’язань і досягає поставлених цілей. Ми не стоїмо на місці. Ми йдемо і йтимемо вперед, попри все і за будь яких умов.