У Кредит Агріколь Банку в Україні, який входить до потужної міжнародної банківської групи Crédit Agricole, працюють 2,2 тис. співробітників. Це один із провідних операторів ринку на банківському ринку України 30-річною історією. Олена Урусова, директорка з персоналу Креді Агріколь, розповідає про зміни в системі мотивації, проєкти підтримки співробітників, що банк запустив під час війни та про риси, що прийшли найкращих працівників на ринку персоналу.
Як ви оцінюєте ситуацію, що склалася на ринку праці в Україні?
Ми спостерігаємо зростання конкуренції за дефіцитних фахівців. Насамперед це стосується напрямів ІТ та ІТ-безпеки, розвитку продуктів, аналітики баз даних — спеціалістів, які займаються диджиталізацією. Вузькопрофільних фахівців із досвідом роботи і відповідним рівнем англійської не так багато, і за них ми конкуруємо з іншими працедавцями. До речі, попри гібридний графік роботи, який ми практикуємо у головному офісі, наші внутрішні замовники дедалі частіше наполягають, щоб кандидат перебував саме в Україні, періодично працював в офісі, брав участь у корпоративному житті команди та банку.
Звісно, на ринку є люди, які прагнуть вчитися. Ми інколи беремо у команду кандидатів без необхідного досвіду, але з бажанням працювати у банку і швидко вчитися, та інвестуємо у них, розвиваємо необхідні навички.
Креді Агріколь — міжнародний бізнес. Чи є це перевагою для співробітників та як саме вона проявляється?
Те, що ми є частиною великої міжнародної банківської групи, завжди було важливою конкурентною перевагою. Бо саме завдяки цьому ми більш стійкі і соціально відповідальні у кризових ситуаціях. Повномасштабне російське вторгнення лише підсвітило цю нашу особливість.
Ще на початку війни Креді Агріколь узяв на себе зобов’язання всебічно підтримувати співробітників. Відповідно до цього маніфесту ми живемо тепер. Тобто ми обійшлися без жодних звільнень, зберегли всі виплати у повному розмірі, страхування, окрему допомогу надавали постраждалим від війни та їхнім родинам. На початку війни евакуювали співробітників у безпечні райони. Крім того, завдяки потужній підтримці від міжнародної групи працівники отримують додаткову фінансову допомогу, зокрема дітям на Різдво та на підготовку до школи. Тим, хто потребує, ми надаємо гуманітарну допомогу.
"Перевагу роботи у міжнародній компанії особливо відчули ті наші колеги, які під час війни опинилися за кордоном. Коли вони бачили у різних містах Європи вивіску Crédit Agricole і наші знайомі корпоративні кольори, то без сумнівів зверталися туди як співробітники Групи — однієї великої міжнародної сім’ї. Їм усіляко допомагали."
Чи відбувався обмін персоналом у межах Групи, завдяки чому українські співробітники могли працювати в інших країнах?
Така програма у нас діяла протягом 2022 року. Завдяки цьому 11 співробітників Креді Агріколь, які виїхали за кордон і з об’єктивних причин не могли виконувати свою роботу віддалено, продовжили працювати у Групі в інших країнах.
Чи надається українському персоналу фінансова підтримка від Групи?
На початку повномасштабної війни у Групі створили Фонд солідарності на 10 млн євро, 5 млн з яких призначені саме для підтримки співробітників. З цього бюджету ми, зокрема, виплачуємо благодійну допомогу колегам, якщо їхнє житло пошкоджене або зруйноване війною.
Як із початком війни змінилися підходи в управлінні персоналом, зокрема політика винагород та оцінка ефективності?
"Зараз ми застосовуємо більш персоналізований підхід. Звичайно, стратегія залишається актуальною, але вона визначається сьогоденням, адже ми маємо швидко відповідати на актуальні виклики. Змінилася категоризація персоналу, історії людей. Наприклад, у нас є частково зайняті співробітники та ті, хто за кордоном, є мобілізовані до ЗСУ, а 17 колег перебувають на окупованій території. Є внутрішньо переміщені працівники, яким ми надали нові робочі місця в інших містах. Є співробітники головного офісу, які працюють віддалено. І ми, звичайно, виходимо вже з цієї конфігурації різного персонального досвіду наших людей. Крім того, сьогодні 8% співробітників Креді Агріколь залишаються за кордоном, і у них також свої індивідуальні історії."
На початку війни ми змінили систему мотивації. Наприклад, скасували індивідуальні KPI для колег із мережі, тому що вони на той момент не мали сенсу. Натомість ми виплачували індивідуальні заохочувальні премії співробітникам, які залишилися і продовжували працювати у відділеннях фізично.
Ми постійно аналізуємо, що відбувається в країні, і залежно від цього змінюємо наші програми заохочення.
Чи відбувається у банку індексація заробітних плат співробітників?
Під час війни ми двічі підвищували зарплату персоналу, у середньому на 26%. Тричі Група виплачувала додаткову фінансову допомогу всім співробітникам, востаннє це було нещодавно, щоб допомогти людям підготуватися до зими.
Які нові програми та інструменти з’явилися у банку останнім часом? Які з них вважаєте найуспішнішими?
Насправді всі наші ініціативи підтримує керівництво в Україні та у Групі, бо у нас є розуміння запитів від колег на ту чи іншу програму. Зокрема, у банку успішно діє програма перенавчання працівників, які через евакуацію втратили можливість долучитися до робочих процесів. Щоб забезпечити їх роботою, ми реалізували масову перекваліфікацію і перенавчання. Ця програма охопила 12% персоналу. HR-команда ретельно відбирала учасників програми, розповідала про нові можливості, організовувала день кар’єри, внутрішній ярмарок вакансій, експрес-інтерв’ю тощо. Сьогодні це стало окремою частиною нашої рекрутингової стратегії, у межах якої ми фокусуємося на розвитку співробітників та їхньому переходу на нові посади. Днями ми отримали за цей проєкт нагороду в номінації «Нестандартний рекрутинг» премії «HR-бренд Україна».
Крім того, у 2023 році банк організував та оплатив родинний відпочинок співробітників у санаторіях Закарпаття. Завдяки цьому понад 700 людей — наших колег та їхніх родичів — отримали можливість щонайменше добре виспатись та морально відпочити від масованих обстрілів своїх міст.
Тим часом ми спостерігали міграцію зі сходу і півдня, бачили, як люди залишають свої домівки і перевозять батьків і дітей майже у невідомість. У багатьох наших співробітників із Бородянки, Бучі та Ірпеня житло зазнало пошкоджень під час наступу на Київ. У відповідь на цей виклик працівникам, помешкання яких постраждали під час бойових дій, ми почали виплачувати благодійну допомогу.
Скільки у Креді Агріколь таких кейсів?
Натепер у нас в роботі 40 таких запитів. А від квітня 2023 року, відколи запустили цю програму, ми виплатили допомогу 17 заявникам. Ми розглядаємо навіть ті випадки, коли, наприклад, зруйноване житло належало не нашому співробітнику, а його родині. Ситуації бувають різні, половина кейсів нестандартні, які не відповідають загальним правилам. Але ми зважаємо на те, чи має родина співробітника, де жити.
Від середини 2022 року у нас діє програма, за якою банк виплачує грошову допомогу працівникам, родичі яких постраждали або загинули під час бойових дій. Оскільки наша команда на 70% складається з жінок, у багатьох із них чоловіки, батьки або сини зараз воюють, і у складних випадках ми готові надати їм підтримку.
Наші колеги також часто запитують про повернення іпотечного кредитування для співробітників банку під пільгову ставку. Така програма діяла у банку, але ми скасували її на початку війни через неможливість прогнозувати ситуацію на ринку. Проте зараз готуємося поновити цю програму.
Чи діє у банку психологічна служба і які питання вона вирішує під час повномасштабної війни?
Так, ми користуємося зовнішнім провайдером. Спочатку нас підтримувала Група, яка запропонувала нам україномовних психологів з-за кордону. Але згодом ми зрозуміли, що українські фахівці можуть надати якіснішу допомогу, адже вони «у контексті» всього, що відбувається, їм не потрібно пояснювати реалії життя в Україні.
"Ми не пішли за сценарієм створення психологічної групи підтримки всередині банку. Я вважаю, що цю роботу мають виконувати професіонали. По-друге, тут важлива конфіденційність. Оскільки для наших людей звертатися по психологічну допомогу ще не стало звичайною практикою, вони потребують повної приватності."
Не можна сказати, що психологічна служба користується шаленою популярністю серед усього колективу. Найбільше запитів надходить від колег, чиї родичі на фронті або повертаються з війни. Бо коли рідна людина телефонує з холодного окопу і має лише п’ять хвилин, родичам варто знати, як підтримувати у такій ситуації. Також популярні запити щодо психологічної підтримки, пов’язані з роботою з дітьми-підлітками. Ще один затребуваний напрям — вигорання на роботі.
Тобто психологічна служба у банку аутсорсингова, і ми вважаємо це дієвою практикою. Провайдера знайшли за тендером і дуже задоволені його роботою.
Ви вже згадували співробітників, які виїхали з України, залишаються за кордоном і частково працюють віддалено. Яка політика банку щодо такого персоналу?
Це дискусійне питання на ринку праці, до якого час від часу всі повертаються. Стратегія Креді Агріколь як соціально відповідального бізнесу базується на толерантності та принципі рівності. Для банку головні умови продовження співпраці — ефективне виконання завдань, постійна залученість до роботи, навіть дистанційна, безперервний зв’язок із командою та активна участь у житті колективу. Усі, хто дотримується таких умов, продовжують працювати у банку з-за кордону.
На початку війни за кордоном опинилося 15% персоналу, натепер залишається 8%. Лише 2% з них не працюють через різні обставини. Але більшість, приблизно 130 людей, долучаються до роботи віддалено.
Актуальним трендом у світі є забезпечення рівних кар’єрних можливостей незалежно від статі та віку. Як цей напрям реалізується у Креді Агріколь?
Враховуючи, що ми міжнародний банк, ця тема у нас в пріоритеті. Ми підписали хартію рівності ще у 2020 році, де наголошуємо, що всі мають рівні права незалежно від статі, національності, віку тощо. Менеджерські позиції у нас рівно поділені між чоловіками та жінками. У Креді Агріколь ми дотримуємося вікового різноманіття: тут працюють 11 співробітників віком до 20 років та 80 тих, кому виповнилося 60 років.
Ми підтримуємо розвиток молодих спеціалістів. Зокрема, у банку діє проєкт Young Professionals, у межах якого ми залучаємо талановиту молодь до диджитал-трансформації. Уже 30 молодих спеціалістів працевлаштувалися на позиції аналітиків, IT-спеціалістів, фахівців, які займаються роботизацією процесів тощо.
Ми також поважаємо материнство: 152 співробітниці натепер перебувають у декретній відпустці. Жінки, які повертаються з декрету, отримують від нас всебічну підтримку.
Звичайно, зараз ми розробляємо політику щодо роботи з ветеранами. У нашому колективі 42 мобілізованих. І ми хочемо якнайкраще підготуватися до їхнього повернення.
Ми віримо, що через повагу та підтримку прав людини банк сприяє розвитку та єдності суспільства, забезпечує власну стійкість і тривале зростання.
У травні 2023 року Креді Агріколь в Україні виповнилося 30 років. Який бренд роботодавця банку вдалося сформувати?
На ринку ми відомі як банк добрих справ. І це підкріплюємо своїми вчинками. Лише від початку війни банк та міжнародна Група спрямували понад 72 млн грн на благодійні проєкти, здебільшого щоб придбати медичне обладнання для лікарень.
Співробітники банку впевнені, що можуть покластися на Креді Агріколь за будь-яких обставин. Наприклад, на початку війни ми організовували евакуацію для колег та їхніх родин із небезпечних регіонів. Ми довозили людей до кордону, де їх приймали вже наші польські колеги. Як виявилось згодом, до евакуаційних автобусів Креді Агріколь нерідко потрапляли колишні наші співробітники зі своїми родинами, які працювали у нас навіть 5-7 років тому. Вони, виходячи зі свого досвіду роботи в банку, були впевнені, що Креді Агріколь обов’язково прийде на допомогу людям, і не помилилися. Таких кейсів у нас приблизно десять. Це свідчить про найвищу довіру до Креді Агріколь як до роботодавця, яка залишається навіть тоді, коли людина у нас уже не працює.
Зважаючи на такі історії та ваш досвід, що працівники зараз цінують у роботодавці найбільше?
"Я думаю, що це надійність, коли люди знають, що за будь-яких обставин на компанію можна покластися. Бо всі найкращі роботодавці на ринку підвищують винагороди, роблять акцент на рівності прав та інклюзії, платять зарплату мобілізованим співробітникам тощо. Це все сьогодні must have на ринку праці. Але коли людина, де б вона не була, знає, що на Креді Агріколь можна покластися, це найкраща оцінка нашого бренда роботодавця."
Ми всі віримо у перемогу України. Якими будуть пріоритети і плани банку щодо управління персоналом під час повоєнного відновлення України?
Днями мене порадував мій французький керівник, який нагадав про стратегію, яку ми розробляли перед війною і запустили у грудні 2021 року. На його думку, вже час повертатись до її втілення повною мірою. Бо відповідно до французької логіки вони вже зараз прагнуть говорити про відновлення економіки України.
Оскільки після перемоги для HR найголовнішим питанням буде пошук кваліфікованих людей, ми вже зараз почали до цього готуватися. Зокрема, збираємося посилити програми підготовки для молоді або тих, хто приходить з інших бізнесів. Адже після перемоги ми маємо бути готовими до нових викликів.
Джерело @ The page