24 березня в рамках Київського міжнародного економічного форуму відбувся круглий стіл на тему «Хто в Україні відповідає за залучення інвестицій?».
Українська економіка потребує інвестицій. Але в той же час інвестиційна привабливість з року в рік знижується. Хто саме і яким чином має вирішити цю проблему? Саме цим питанням була присвячена сьогоднішня дискусія, основні тези якої Бізнес Закарпаття пропонує Вашій увазі.
Віктор Галасюк, Голова Комітету Верховної Ради з питань промислової політики і підприємництва.
«Нам не треба вигадувати колесо – є ефективні державні інституції із залучення інвестицій в інших країнах. У тій же Польщі, яка готова передати Україні свій досвід. Агентство необхідне, більш того - кожна делегація Президента та Прем’єр-міністра у поїздках за кордон має супроводжуватися бізнесменами. Але ще більш важливо забезпечити плідний діалог між гілками влади, захист інвесторів, податкові стимули для переробного сектору та інноваційних галузей. Інакше ми будемо продовжувати експортувати сировину, а не кінцеву продукцію».
Дмитро Александров Dmitry Alexandrov, адвокат, керуючий партнер ALEXANDROV & PARTNERS
«Як показує наша практика роботи з зарубіжними інвесторами в Україні, чим частіше на їх шляху ставала держава, тим складніше їм було. Світогляд наших чиновників заважає залученню інвестицій. В ідеалі ж і держава в цілому, і чиновники на місцях повинні стати помічниками інвесторів».
Тимур Хромаєв, Голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку
«Держагентство може підвищувати імідж України серед бізнес-кіл, бути свого роду чітким дороговказом для інвесторів. Поки Україна для світового бізнесу - екзотика, головний фактор для інвесторів – це рівень повернення інвестицій, який ми забезпечити не можемо. Тому тут в основному і відкривають лише сейлз-офіси. Щоб перестати бути екзотикою, нам потрібно вирішити два основні завдання: вдосконалити законодавчу середу і судову систему (підвищити відповідальність) та навести порядок у фінансовій політиці й оподаткуванні. Перейти від системи заборон до системи стимулів».
Олег Містюк, Генеральний директор комунального підприємства «Київське Інвестиційне Агентство»
«Що стосується KPI в залученні інвестицій, на мій погляд, кількість угод важливіше, ніж їх обсяг. Адже це - успішні кейси, які служать головним переконуючим фактором для інших потенційних інвесторів.
Важливо створювати локальні центри залучення інвесторів на рівні міст. Вони напрацюють практичний досвід, який дозволить вимагати від влади саме того, що потрібно, «штовхати» реформи. А сформована ними компетенція розійдеться далі – держпідприємствами та інвестбанками».
Анатолій Амелін, Венчурний інвестор, засновник аналітичного центру Amelin Strategy
«Країни, у яких немає своєї стратегії розвитку, стають ресурсом для тих, у яких така стратегія є. Тому ми сьогодні експортуємо в основному сировину, а не продукцію.
Ми знаходимося в гіперконкурентной середовищі, і ми повинні пропонувати кращі умови, а не такі ж, як наші сусіди-конкуренти. Наявність сировини не є основним фактором залучення інвестицій. Наша ключова можливість сьогодні - не сировинні активи, а людський потенціал.
Інше важливе питання: хто буде працювати з інвесторами в регіонах? Агентство рекламує країну в цілому, але потрібні й локальні офіси. Коли регіони будуть конкурувати за інвесторів, у нас відразу ж покращиться інвестклімат».
Валерій Фіщук, Регіональний менеджер з розвитку бізнесу та взаємодії із державним сектором в Україні та СНД представництва Cisco
«Коли транснаціональні корпорації шукають собі майданчики для виробництва та R&D, вони дивляться на країни в цілому. Тобто йде конкуренція на рівні держав. І сусіди України вже пройшли судову реформу та дерегуляцію, про які зараз так багато говорять у нас. Якщо ми це просто повторимо – це нічого не дасть, ми будемо такими ж, як інші. А корпорації вибирають кращих. Нам потрібно думати, що ми можемо запропонувати інвесторам такого, чого немає в інших».
Ерік Найман, Керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times
«Коли перед Україною стоїть відразу кілька серйозних викликів одночасно, наша державна система, де на перших місцях стоять олігархи і чиновники, нежиттєздатна. Потрібно будувати нову систему, де на чільне місце будуть поставлені інвестори. Тому я бачу головну роль держагентства в захисті прав інвесторів, і для цього вона повинна мати реальні інструменти впливу на державу і судову систему. Воно має управлятися людьми з бізнесу, а не чиновниками. Держава повинна забезпечити тільки одну річ - рівність всіх перед законом. Олігархи в цій системі повинні стати такими ж інвесторами, як і всі інші».
Володимир Панченко, Директор Інституту економічної практики імені Олександра Поля
«Я з радістю дізнався, що в новій програмі Уряду немає поняття «дерегуляція» - риторика змінюється. Вже говорять про ефективну регуляцію, про створення умов для інвестора. І для цього має бути координаційний орган, причому обов’язково урядовий. Адже країну представляє уряд, а не парламент чи експертне середовище. Саме уряди спілкуються з урядами та з міжнародним фінансовими організаціями.
У всіх цивілізованих країн є агентства інвестицій. У нас воно також було, але не робило свою роботу, а здебільшого займалося іміджем Януковича та Азарова. Тури агентства за кордон до інвесторів були по суті турпоїздками, адже вони не презентували реальних проектів чи інвестиційних можливостей. Зараз Уряд збирається відродити таке агентство - це вірне рішення, але важливо не повторювати помилок минулого».