Авторитетне західне видання The New York Times опублікувало статтю, в якій кореспондент ресурсу розмірковує над вигідністю та невигідністю для України вільної торгівлі з ЄС. Для того щоб дізнатись як ЗВТ з ЄС вплинула на Україну, журналіст видання Ендрю Крамер побував... у Закарпатському місті Мукачево (!), де відвідав місцеве підприємство "Fisher". Цей захопливий матеріал Бізнес Закарпаття пропонує вашій увазі.
Україна. Мукачево. Перш ніж опинитися на трасах і схилах, велика кількість лиж починають свій шлях саме тут, на цьому галасливому, великому заводі в Західній Україні.
Тут досвідчені працівники з'єднують стрічки з вуглецевого волокна і тонкі аркуші жорсткого титану, укладаючи їх немов слої торту, а потім ставлять їх під гарячий прес, надають їм форму і полірують, створюючи лижі для кросу або швидкісного спуску.
Тут працівники також обробляють паром дерево і згинають його в ключки, які використовують хокеїсти по всьому світу під різними торговими марками, включаючи Nike і Oxelo.
Австрійський власник фабрики, компанія Fischer Sports, платить співробітникам в середньому $307 на місяць, - це приблизно одна восьма суми, яку отримують кваліфіковані працівники в австрійській компанії.
А з січня, коли набула чинності угода про вільну торгівлю між Україною та 28 країнами Європейського союзу, витрати компанії «Fischer» знизилися ще більше, оскільки були скасовані мита на обладнання та сировина, які надходять в країну, а також на готову продукцію, яку відправляють назад.
За західними стандартами, зарплата може здатися незначною, але 1500 працівників фабрики розглядають цю роботу як можливість. Україна - одна з найбідніших країн північної півкулі, її економіка "заробляє" менше $ 3,100 на рік на людину.
«Європа - це наше майбутнє», - каже Юрій Орос, робітник на лінії по виробництву лиж.
Fischer і деякі інші транснаціональні компанії, включаючи Nexans, французького виробника електропроводки, вклали кошти в українські підприємства, щоб скористатися перевагами угоди про вільну торгівлю. Але, незважаючи на це, багато інших компаній не хочуть ризикувати. Майбутнє затьмарене недавнім нелегким минулим України, військовими діями на Донбасі і націоналізмом, який тепер загрожує солідарності Європейського Союзу. Наприклад, на недавньому рекомендаційному референдумі в Нідерландах майже дві третини голландських виборців закликали свій уряд скасувати підтримку угоди з Україною.
Так що поки незрозуміло, чи поширяться вигоди торговельної угоди за межі західної частини України, де і розташована більшість цих заводів. Чи торкнуться вони економіки країни, в якій проживає 44,4 мільйони чоловік, близько 5 млн з яких в даний час живуть в районах, непідконтрольних Україні.
«У нас будуть епізодичні, анекдотичні історії успіху, але ще занадто рано називати все це успіхом», - сказав Тимофій Милованов, президент Київської школи економіки.
В цілому, Милованов сказав, що економіка України навряд чи зростає, її уповільнюють низька продуктивність праці і широко поширена корупція. За його словами, торговельна угода може допомогти вивести українців з бідності тільки в довгостроковій перспективі.
Угода про асоціацію з Європейським союзом пройшла довгий і болісний шлях. У 2013 році колишній український президент відмовився від неї, вибравши хороші відносини з Москвою. Тоді в Києві про-європейські громадяни вийшли на акції протесту, які згодом привели до революції.
Новий уряд в Києві повернувся до угоди з Європою і підписав його в березні 2014 року. Але в тому ж місяці Росія анексувала український півострів Крим і підтримала громадянську війну на сході України.
На той час, коли торговельна угода з ЄС набула чинності, більшість українців були настільки абстраговані або деморалізовані війною і роками рецесії, що вони навряд чи помітили це.
Проте, тут, в Мукачеві, мальовничому місті з вимощеними бруківкою вулицями і замком 14-го століття, які залишилися у спадок від Австро-Угорської імперії, завод компанії Fischer демонструє, яке майбутнє цій країні може забезпечити європейська інтеграція.
Українська дочірня компанія Fischer - приватне підприємство, яке не розкриває фінансові показники заводу. Але керівники кажуть, що, відповідно до очікувань, вигоди від торговельної угоди додадуть приблизно 500 000 євро (або близько $565 000) до прибутку заводу в цьому році.
«В Україні є всі передумови для інвестицій», - сказав Василь Рябич, директор заводу, в інтерв'ю в своєму кабінеті, з якого відкривається вид на доглянутий газон заводу і живопліт з троянд.
Північноамериканська угода про вільну торгівлю 1994 року стала стимулом для виробників легкої промисловості, так званих «виробництв, які працюють на експорт» вздовж кордону Мексики зі Сполученими Штатами. Угода про асоціацію також покликана стимулювати розвиток уздовж кордонів України з Європейським Союзом. У свою чергу, Україна зобов'язана змінити внутрішню економічну політику, за допомогою реформи судової системи і зміни правил отримання державних контрактів.
Завод Fischer - лише один з показників надходження іноземних інвестицій, розташований поблизу в Західній Україні.
Французька компанія Nexans недавно орендувала землю біля Львова, де планує витратити 120 мільйонів гривень (близько $ 4,7 млн) на будівництво заводу з виробництва автомобільних проводів. Цей завод забезпечить роботою 2 000 чоловік. Інший завод Nexans в регіоні вже виробляє проводку для BMW, General Motors та інших автовиробників.
Leoni, німецький конкурент Nexans, відкрив завод в місті Стрий Львівської області, і виробляє проводку для Volkswagen, Opel, Porsche та інших компаній.
Компанія Fujikura, японський виробник автомобільних запчастин, восени минулого року заявила, що планує в найближчі три роки відкрити завод, який забезпечить роботою приблизно 3000 українців.
«Економіка орієнтована на Європу», - каже Вероніка Мовчан, економіст VoxUkraine, дослідницької організації в Києві.
Поворот на Захід збільшив торгівлю України з ЄС, тепер вона становить понад третину від загального обсягу імпорту і експорту країни, в порівнянні з менш ніж чвертю в 2012 році.
Однак, за той же період український експорт до Росії скоротився більш ніж удвічі, до 12,7%. Ця частка може зменшуватися і далі, оскільки у відповідь на угоду з ЄС Москва ввела мита на товари з України.
Вільна торгівля з Європейським Союзом передбачає взаємодію. Коли європейські товари почнуть конкурувати з місцевими [товарами], Україна може втратити навіть скромно прогнозоване зростання в 1 відсоток в цьому році, говорять деякі економісти.
Угода також накладає жорсткі обмеження на імпорт сільськогосподарської продукції в Європейський Союз, навіть незважаючи на те, що сільське господарство - одна з сильних сторін України. Квоти на безмитний імпорт меду - настільки низькі, що українські бджолярі використали їх протягом всього лиш перших шести тижнів року.
«Якщо в України і є якась надія, то це сільське господарство, - сказав Іван Чакаров, головний економіст по колишніх республіках Радянського Союзу в Citi. - Але той факт, що вони використовували більшу частину річних квот, дозволяє припустити, що угода не дає бажаного ефекту».
Тепер прихильники угоди ще більше розраховують на подальший успіх заводу Fischer, який вже розширюється, виходячи за межі виробництва лиж та ключок.
Завод продемонстрував своє уміння поводитися з вуглецево-волокнистими матеріалами і відзначив зростання виробництва автомобільних запчастин в регіоні. Після цього він створив цех, в якому здійснюються трудомісткі види робіт, на кшталт полірування компонентів для автомобільної промисловості.
Серед гладких, легких частин - опори двигунів для високопродуктивних моделей BMW M3 і зовнішні панелі для Audi, Porsche і Tesla. Після полірування деталі відправляють назад на більш багаті ринки.
«Ми як Китай, тільки на кордоні з Європою», - говорить директор заводу Рябич.
Фото: The New York Times