В УРБ вимагають доопрацювати законопроект
Українська рада бізнесу заявляє, что законопроєкт про криміналізацію контрабанди №5420 містить значні корупційні ризики, становить загрозу насамперед для легального бізнесу та жодним чином не сприяє вирішенню проблеми тіньового імпорту.
Про це йдеться в заяві Української ради бізнесу, оприлюдненій у середу.
Автори заяви вважають, що законопроєкт потрібно повернути на повторне перше читання для якісного доопрацювання з залученням експертів у сфері митної справи, фахівців у галузі кримінального права, науковців, громадськості та представників бізнес-асоціацій.
У законопроєкті передбачена криміналізація економічної контрабанди, предметом якої є широка група товарів; криміналізація недостовірного декларування товарів; перенесення на більш ранню стадію моменту, з якого кримінальне правопорушення, зокрема контрабанда, є закінченим злочином.
"Фахівці вважають неприйнятним доповнення Кримінального кодексу України статтею 201-4 "Недостовірне декларування". Зокрема, передбачається притягнення до кримінальної відповідальності за ненадання при митному оформленні точних і достовірних відомостей про товари, якщо через це не сплачено митні платежі у розмірі 147 550 грн (станом на 2021 рік). На практиці, при декларуванні товарів, у митного органу та декларанта часто виникають спори щодо визначення митної вартості, коду товару, країни походження, ваги тощо. Якщо ж норма про недостовірне декларування стане злочином відповідно до ККУ, то митники зможуть відкривати кримінальні провадження при будь-якій помилці чи спірній ситуації. Така ситуація не сприятиме ефективній боротьбі з контрабандою, натомість призведе до завантаження судової системи, що є неефективним використанням ресурсів держави, а також до додаткових витрат бізнесу", — наголошується в заяві Української ради бізнесу.
"Члени Української ради бізнесу підтримують криміналізацію виключно підакцизних товарів з адекватним порогом притягнення до кримінальної відповідальності, водночас вважають, що законопроєкт № 5420 потребує суттєвого доопрацювання у частині:
а) актуалізації предметів контрабанди, звуження до окремих підакцизних товарів — алкоголь, тютюнові вироби, а також бурштин;
б) обґрунтування розміру порогу для притягнення до кримінальної відповідальності за "економічну" контрабанду;
в) визначення виключної підслідності за новоствореним Бюро економічної безпеки;
г) передбачення кваліфікуючих ознак та адекватних обґрунтованих санкцій за вчинення злочину", — зазначають автори заяви.