Обговорення «ресурсного» законопроекту в Федерації проходило вже на стадії підготовки його Мінфіном, за результатами якого деякі норми не увійшли в зареєстрований законопроект Кабінету Міністрів України № 5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Нагадаємо, що законопроектом вносяться зміни до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України в частині:
- індексації ставок податків;
- адміністрування податків і зборів;
- податку на доходи фізичних осіб;
- податку на прибуток підприємств;
- податку на додану вартість;
- акцизного податку;
- екологічного податку;
- рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин;
- рентної плати за спеціальне використання води;
- плати за землю;
- єдиного податку;
- військового збору тощо.
Федерація роботодавців висловила свою позицію у листі до комітетів Верховної Ради України (від 09.06.2021 № 21-1-294), що запропоновані законопроектом зміни до Податкового кодексу України не підкріплені жодними реальними економічними розрахунками, не передбачають системних та послідовних змін, а є хаотичним набором різноманітних ініціатив, значна частка яких у разі їх прийняття матиме негативні наслідки для бізнесу з різних секторів економіки та для економіки в цілому.
Такий підхід завдасть шкоди легальному бізнесу, що сплачує податки на загальній системі оподаткування – незалежно від розміру конкретних платників податків.
Наразі народний депутат України Ярослав Железняк анонсував початок роботи робочих груп по доопрацюванню законопроекту по відповідних напрямах, тому Федерація планує брати активну участь в їх роботі та висловити свою позицію з цього приводу.
Просимо залучатись до роботи та аналізу змін всіх зацікавлених членів Федерації.
Головні новації № 5600:
1. В цілях оподаткування акцизом вважається проданою підакцизна продукція роздрібних торгівців, яка була втрачена, або яка відсутня за наслідками інвентеризації.
2. Встановлюється мінімальне поставлене зобов'язання із с/г земельних ділянок (поставлений податок) розміром понад 0,5 га.
3. Надається право ДПС брати майно у податкову заставу навіть якщо платник ще оскаржує податкове повідомлення рішення.
4. Можливість направлення запитів про надання інформації (для можливості подальших податкових перевірок) не тільки коли є факти, які свідчать про порушення платником податкового законодавства, а і коли "можуть свідчити", що розширює до безмежного такі підстави.
5. Передбачається можливість сплати земельного податку навіть якщо особа не перереєструвала земельну ділянку на підставі рішення органу місцевого самоврядування.
6. У разі несплати податкового боргу понад 1 млн протягом 30 днів після отримання податкової вимоги, ДПС може звернутися до суду із забороною виїзду керівнику за кордон до моменту сплати податків.
7. Право стягувати податковий борг ДПС без звернення до суду по всьому податковому боргу, який виник за самостійним декларуванням платника податків (не донараховані ДПС) без обмежень (зараз обмеження в понад 5 млн і за умови не сплати протягом 90 днів).
8. Збільшення штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних понад 180 днів.
9. Для великих платників податків в розумінні податку на прибуток дозволяється враховувати лише 50 % збитків минулих років.
10. Збільшення фінансового результату до оподаткування на суму безоплатної фінансової допомоги, яка передана платникам податку пов'язаним особам, які задекларували від'ємне значення об'єкта з податку на прибуток.
11. Оподаткування ПДВ постачання житла, крім першого постачання доступного житла.
12. Обмеження можливості включення до податкового кредиту сум за зареєстрованими податковими накладними до 6 місяців (зараз 3 роки).
13. Встановлення обмеження бюджетного відшкодування ПДВ для платників податків, які здійснюють перепродаж товарів без його фактичного вдосконалення (вартість переробки менше, як 8% ціни продажу товару).
14. Зменшення строку подання скарги на покупця/продавця за допущення помилок у податкових накладних, або їх неподання із 365 днів до 180 днів.
15. Оподаткування акцизом втраченої підакцизної продукції без урахування нормальних втрат затверджених КМУ.
16. Скасування пільги з акцизного податку для електроенергії виробленої відновлювальними джерелами енергії та кваліфікованими когенераційними установками (зараз не оподатковуються).
17. Запровадження звітування тютюново-ферментаційними заводами за виробництво, імпорт і обіг такої сировини та сплата акцизу за сировину, яка не була перероблена та реалізована.
18. Встановлення бази оподаткування акцизом при застосуванні адвалорних ставок виходячи із максимальної роздрібної ціни тютюнових виробів та фактичної ціни для тих товарів, для яких не встановлена ця максимальна роздрібна ціна.
19. Зміна бази оподаткування для пива та зміна ставки з 2,78 грн за 1 літр пива до 59,82 грн за 1 літр 100% спирту.
20. Індексація акцизного податку на алкогольні напої.
21. Перенесення на виробників та імпортерів обов'язку сплати 5% із роздрібного продажу тютюнових виробів і рідин для електронних сигарет.
22. Індексація екологічного податку, крім ставок за викиди двоокису вуглецю в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти та за розміщення малонебезпечних нетоксичних відходів гірничої промисловості.
23. Збільшення вдвічі ставок екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти із поступовим збільшенням в 10 разів до 2029 р.
24. Підвищення ставки екологічного податку за розміщення малонебезпечних нетоксичних відходів гірничої промисловості із 49 коп до 1,5 грн за тонну.
25. Підвищення ставки екологічного податку за викиди двоокису вуглецю в атмосферне повітря стаціонарними джерелами із 10 грн до 30 грн за тонну.
26. Розширення бази оподаткування рентною платою шляхом поділу сировини на види, які встановлюються кондиціями на мінеральну сировину надр.
27. Запровадження диференціації ставок ренти на оподаткування залізної руди в залежності від розміру середньої фактичної ціни за індексом IODEX 62% FE CFR China, перерахована у гривні за тонну за курсом Національного банку України.
28. Індексація ставок рентної плати за користування надрами в цілях не пов'язаних з видобуванням корисних копалин; за спеціальне використання підземних вод; за спеціальне використання лісових ресурсів; за користування радіочастотним ресурсом, за заготівлю деревини;
29. Підвищення ставки ренти за спеціальне використання поверхневих вод із зміною підходу до їх визначення (зараз за басейни річок, а пропонується за райони річкових басейнів)
30. Скасування мортаторію на індексацію нормативно-грошової оцінки для земель крім с/г угідь.
31. Встановлення заборони на перебування на 4 групі єдиного податку тих, хто займається розведенням свійської птиці, розведенням і вирощуванням перепелів і страусів та виробництвом м'яса свійської птиці.
32. Встановлення коефіцієнту 1,5 для акцизного податку з тютюнових виробів, якщо вони закупляють марки за останні 3 місяці перед підняттям акцизу більше ніж на 115% від середнього за попередні 9 місяців. Коефіцієнт застосовується до перевищення цих 115%.
33. Скасування процедури призупинення ліцензій на виробництво та обіг підакцизиних товарів разом із доповненням підстав для анулювання.
34. Сканування (погашення) марки акцизного податку при продажі підакцизної продукції.
Що прибрали з попередньої редакції законопроекту:
1. Скасовано пільгу з акцизу було тільки для сонячної та вітрової електроенергетики, а зараз для всіх відновлювальних джерел електроенергії.
2. Підвищення ставки екологічного податку за розміщення малонебезпечних нетоксичних відходів гірничої промисловості із 49 коп до 1,5 грн за тонну (а раніше було до 3 грн за тонну).
3. Прибрано зменшення порогу оподаткування транспортним податком із 375 МЗП до 200 МЗП.
4. Прибрано скасування пільги зі сплати лише четвертини розміру плати за землю надану гірничодобувним підприємствам для видобування та розробки корисних копалин.
5. Прибрано збільшення вдвічі ставки Єдиного податку для платників 4 групи.
6. Прибрано запровадження 0 ставки ПДВ для експорту с/г продукції тільки після надходження валютної виручки на рахунки.
7. Прибрано обов'язкову реєстрацію платником ПДВ всіх, хто за останні 12 місяців експортував за кордон с/г продукцію на суму понад 1 млн грн.
8. Прибрано оподаткування ПДВ за цінами придбання ресурсів для них операцій із ліквідації с/г продукції за самостійним рішенням платника податків (зараз за звичайними цінами).
Джерело: Федерація роботодавців України