8 січня в Україні запрацювали зміни до закону “Про рекламу” щодо протидії дискримінації за ознакою статі, за якими роботодавців штрафуватимуть за вказування у вакансії бажаної статі, віку, раси, кольору шкіри тощо.
Про це йдеться у змінах до закону “Про рекламу” щодо протидії дискримінації за ознакою статі.
З 1996 року в Україні вже діє заборона на дискримінацію в рекламі про вакансії. Роботодавці не повинні вказувати вік кандидатів, пропонувати роботу лише жінкам або лише чоловікам, представникам певної раси, кольору шкіру. Заборонено вказувати бажане соціальне походження кандидата, його майновий стан, місце проживання.
Відтепер Державна служба з питань праці уповноважена накладати штраф за порушення цієї норми на роботодавців у десятикратному розмірі мінімальної зарплати. Тобто штраф становитиме 65 000 грн.
Роботодавці мають сплатити штраф упродовж 15 календарних днів із дня вручення документа від Держпраці. Якщо ж штраф не сплатити, то його можуть стягнути через суд.
Як відомо, в Україні ще 2011 року ухвалено стандарти недискримінації за ознакою статі в рекламі та санкції за їхнє порушення. Але кількість скарг на сексистську рекламу в Україні не зменшується, а механізм саморегулювання в цій сфері поки що працює не досить ефективно.
Сьогодні в Україні є щонайменше п’ять інституцій, до яких можна подати скаргу на дискримінаційну рекламу.
Це Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів – орган, уповноважений накладати штрафи або ухвалювати рішення про зняття чи зупинення розповсюдження подібної реклами.
Ініціатива “Індустріальний гендерний комітет з реклами” також розглядає скарги, скеровує їх до Держпродспоживслужби та надає експертні висновки.
Зі скаргою можна звернутись і до Управління з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. А скарги на сексистську рекламу по телебаченню чи радіо приймає Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. Вона також може накладати санкції: від анулювання ліцензії телеканалу (за позовом Нацради) до значних штрафів (від 5% загальної суми ліцензійного збору).
Утім, до сьогодні в Україні не встановлено чітких штрафів за дискримінаційну рекламу.
План дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини до 2020 року передбачав створення законопроєкту для боротьби із сексизмом у рекламі. Зокрема, передбачалося підсилення відповідальності за таку рекламу і збільшення штрафів. І у 2018 році робоча група при Міністерстві соціальної політики розробила такий документ, восени того ж року Верховна Рада ухвалила його в першому читанні. Але в цілому законопроєкт так і не розглянули, а наприкінці 2019 року його зняли з розгляду.