ГУ ДПС у Кіровоградській області проінформували органи місцевого самоврядування про наявні ризики податкового адміністрування орендної плати за землю у випадку переходу права власності на нерухоме майно, розташованого на орендованій попереднім власником такого майна земельній ділянки.
Мова йде про факт переходу права власності на об'єкт нерухомості до нового власника, який є лише підставою для припинення права користування земельною ділянкою попереднім землекористувачем.
Оскільки земельні ділянки, що перебувають у користуванні юридичних осіб, передаються в користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування тільки після припинення користування ними в порядку, визначеному законом, то «автоматичність» переходу прав користування земельною ділянкою при переході права власності на розташований на ній об'єкт нерухомості від землекористувача до нового власника майна не відбувається.
Підтвердженням «неавтоматичності» такого переходу є положення ч. 1 ст. 116 ЗКУ, а саме: юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗКУ, або за результатами аукціону.
Поряд з цим варто наголосити, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни (абз. 2 п. 288.1 ПКУ).
У повідомленні контролери також звернули увагу місцевої влади на приведення у відповідність чинних договорів оренди у частині заміни другої сторони такого договору (орендаря).