Кількість членських компаній Європейської Бізнес Асоціації, що працюють у повному обсязі, зменшилась порівняно з початком року з 78% до 64%. Зокрема, 45% опитаних топменеджерів оцінюють стан справ у їхньому бізнесі задовільно, а 27% – позитивно. Інші 27% оцінюють поточну ситуацію в бізнесі радше негативно.
Такі результати нової хвилі опитування "Бізнес в умовах війни", проведеного EBA спільно з Ukrsibbank BNP Paribas Group.
Наразі з обмеженнями працюють 36% опитаних бізнесів, серед найбільш розповсюджених – нестача кваліфікованих працівників/мобілізація (75%), обмеження географії діяльності (60%) та призупинення роботи на час повітряних тривог (46%).
Водночас прогнози бізнес-динаміки на наступні пів року є більш песимістичними. 56% опитаних прогнозують, що стан справ у їхнього бізнесу погіршиться, 27% не очікують змін, і 16% вважають, що стан справ покращиться.
З початку великої війни у 48% бізнесів знизились доходи, тоді як у 47% – зросли. У 6% опитаних обсяги бізнесу не змінились.
Серед опитаних 48% експортують товари чи послуги закордон. Факторами найбільшого негативного впливу на бізнес підприємці називають мобілізацію (71%), атаки на українську енергосистему (61%), війну, окупацію територій (58%), нестачу кваліфікованих працівників (58%).
Бізнес зберігає фінансову стійкість, втім дещо погіршив оцінку фінансових резервів порівняно з початком 2024 року. 53% компаній мають резерви на рік та більше (у попередній хвилі – 65%), 32% – на пів року, 15% – на кілька місяців, і 1% не має жодних резервів.
Втрати бізнесу від війни продовжують зростати. На середину 2024 року для 26% опитаних компаній вони складають до $1 млн. Водночас 31% повідомляють про втрати в діапазоні $1–10 млн, і 17% – про втрати більше $10 млн. Жодних втрат не понесли тільки 14% опитаних компаній.
Бізнес зберігає стабільно високу підтримку Збройних сил: 63% підтримують власних працівників у лавах ЗСУ, 49% допомагають фінансово, 45% – продукцією. До відновлення громади чи регіону долучаються 27% опитаних бізнесів.
У 86% опитаних компаній є співробітники у лавах ЗСУ. У половини компаній, а саме у 52% кількість мобілізованих сягає до 10% від загальної кількості військовозобов’язаних. У 28% кількість мобілізованих сягає 10-20%, у 6% – 20–40%. Ці дані відповідають ситуації з мобілізацією серед компаній Асоціації піврічної давнини. Близько половини, а саме 46% компаній повідомляють, що серед мобілізованих або добровольців є критичні для роботи підприємства спеціалісти, зокрема керівники, інженери, ІТ-фахівці, водії, електрики, механіки, оператори виробничих ліній.
Серед опитаних компаній, тільки 9% проводили релокацію офісу або виробництва у зв’язку з російською агресією, зокрема 7% – в межах України і 2% – за кордон. Програмами державної чи міжнародної підтримки за останні 2,5 роки користувались тільки 11% компаній.
Більшість компаній, а саме 73% планують залучати фінансування для розвитку бізнесу. Найбільше компаній використовуватимуть власні кошти (60%), до того ж 19% планують залучати банківське кредитування, 15% – інвестиції і 5% – гранти. Кредитуватися у банках на ринкових умовах готові 25% опитаних підприємств.
Серед труднощів у отриманні кредитування компанії згадують зависокі ставки, бенефіціарів-нерезидентів, невідповідні строки, повільне прийняття рішень.
Найбільше допомоги наразі бізнес потребує у напрямку покращення умов бронювання співробітників та покриття військових ризиків. Серед інших потреб – мораторій на перевірки та пом’якшення валютних обмежень, допомога в комунікації з органами влади.
Джерело @ Хвиля