У квітні Верховна Рада України прийняла закон, який неофіційно назвали Законом про клуб білого бізнесу. Зміни почнуть діяти вже з 1 жовтня. Хто увійде до цього «клубу» і які він має привілеї - читайте далі в статті.
24 квітня 2024 року Верховна Рада України проголосувала в цілому за законопроєкт № 11084 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» (далі також - Закон).
24 липня Закон підписаний Президентом України та опублікований на офіційному вебсайті Верховної Ради України.
Слід відмітити, що текст Закону не містить жодної згадки про «клуб білого бізнесу». Таку неофіційну назву йому надали самі автори законопроєкту, можливо, щоб підкреслити значимість цієї законотворчої новели для всієї бізнес-спільноти.
Прийняті зміни покликані надати платникам податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства низку переваг в адмініструванні податків, зборів та платежів.
Особливості в адмініструванні почнуть діяти з 1 жовтня 2024 року, і будуть тривати до припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для того, щоб потрапити до переліку таких платників податків, суб'єкти господарювання повинні відповідати певним вимогам та критеріям. Останні встановлені новими підпунктами 69.41.1 та 69.41.2, які Закон включає до Розділу XX Податкового кодексу України.
1. ВИМОГИ ТА КРИТЕРІЇ ДО ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ З ВИСОКИМ РІВНЕМ ДОБРОВІЛЬНОГО ДОТРИМАННЯ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА
Юридичні особи та фізичні особи-підприємці будуть включені до переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, якщо вони одночасно відповідатимуть наступним вимогам:
а) податковий борг та/або заборгованість з інших платежів, контроль за стягненням яких покладено на контролюючі органи, не перевищує 51 000 грн та з дня їх виникнення минуло не більше 30 днів;
б) відсутність заборгованості (недоїмки, штрафу, пені) зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
в) відповідність критеріям, визначеним підпунктом 69.41.2 цього підпункту, залежно від обраної системи оподаткування (більш детально про цей критерій зазначено нижче);
г) відсутність фактів порушення платником податків податкових обов'язків щодо подання звітності та/або документів (повідомлень);
ґ) відсутність винесених щодо платника податку податкових повідомлень-рішень про порушення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та/або імпорту товарів протягом останніх 12 місяців;
д) відсутність рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку на додану вартість;
е) відсутність розпочатої процедури припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця;
є) відсутність порушеного провадження в справі про банкрутство (неплатоспроможність) платника податків;
ж) відсутність прийнятого щодо платника податків та/або його засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) у порядку, встановленому Законом України «Про санкції»;
з) відсутність у платника податків та/або його засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників громадянства держави, що здійснює збройну агресію проти України (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року);
и) відсутність серед засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників платника податків осіб, місцем проживання (місцезнаходженням) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України;
і) відсутність змін щодо основного виду економічної діяльності, внесених щодо платника податків до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань протягом останніх послідовних 12 календарних місяців.
Слід звернути увагу, що частина наведених вимог стосується відсутності у платника податків заборгованості зі сплати ЄСВ, критеріїв ризиковості, перебування в процедурі припинення або банкрутства, застосування економічних санкцій, зміни основного КВЕДу протягом останніх 12 місяців. Кілька критеріїв стосуються обмежень, пов'язаних з країною-агресоркою.
При цьому є також і вимога про відсутність у платника податків винесених податкових повідомлень-рішень про порушення ним граничних строків розрахунків за операціями з експорту та/або імпорту товарів протягом останніх 12 місяців. Втім, цій вимозі можуть відповідати далеко не всі платники податків. Адже протягом останніх 12 місяців продовжується збройна агресія проти України з боку рф, що, відповідно, ускладнює логістику й дотримання строків розрахунків за імпорт/експорт товарів.
Крім іншого, пунктом в) вимагається відповідність платника податків критеріям, наведеним у підпункті 69.41.2 підпункту 69.41 Розділу XX Податкового кодексу України. Відповідність таким критеріям залежить від обраної системи оподаткування.
Наприклад, для фізичних осіб-підприємців загальної системи оподаткування, а також платників єдиного податку 3 групи, необхідна відповідність такому критерію: показник середньомісячної нарахованої та/або виплаченої податковим агентом - фізичною особою-підприємцем - зарплати за останні 4 звітні періоди становить не менше середньої зарплати у відповідній галузі та регіоні, помноженої на коеф. 1,1.
Отже, платник податків, який відповідає вимогам, що містяться у підпункті 69.41.1 Податкового кодексу України, та критеріям, визначеним підпунктом 69.41.2 Податкового кодексу України, підлягає включенню до переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
2. ЯК БУДЕ ПРАЦЮВАТИ ПЕРЕЛІК?
Державна податкова служба України (далі - ДПСУ) формує та затверджує перелік платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства не пізніше останнього робочого дня березня, травня, серпня та листопада. Тобто, фактично, ДПСУ буде щоквартально оновлювати вказаний перелік та оприлюднювати його на своєму офіційному вебсайті.
До переліку включається найменування (для фізичних осіб-підприємців - ПІБ), податковий номер або серія та номер паспорта платника податків у разі відсутності податкового номеру (для фізичних осіб-підприємців).
При цьому ДПСУ може не оприлюднювати в переліку інформацію про платників податків, які подали повідомлення про відмову в оприлюдненні даних про платника податків.
Платник податків виключається з вказаного переліку, якщо контролюючий орган виявить факт наявності: (ж) рішень про застосування спеціальних економічних санкцій, (з) громадянства держави російської федерації у платника податків та/або його учасників, кінцевих бенефіціарних власників, (и) наявність серед учасників, кінцевих бенефіціарних власників платника податків осіб, місцем проживання яких є російська федерація.
3. ЯКІ ПЕРЕВАГИ МАТИМУТЬ ПЛАТНИКИ ПОДАТКІВ З ВИСОКИМ РІВНЕМ ДОБРОВІЛЬНОГО ДОТРИМАННЯ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА?
Задекларованою метою таких змін до законодавства є надання платникам податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства певних пільгових умов податкового адміністрування під час воєнного стану.
По-перше, запроваджується мораторій на деякі перевірки контролюючого органу. Так, за умови перебування платника податків у вказаному переліку податковими органами не розпочинаються:
1) фактичні перевірки з питань ліцензування діяльності зі зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки;
2) документальні позапланові перевірки, крім перевірок:
-
що проводяться виключно на звернення платника податків;
-
що проводяться з деяких підстав, визначених пунктом 78.1 статті 78 ПКУ;
-
платників податків, щодо яких отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків вимог валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
-
платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги;
3) документальні планові перевірки, крім перевірок платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги.
Строк проведення камеральної та документальної перевірок платника податку, зазначених у підпунктах 200.10 і 200.11 статті 200 Податкового кодексу України, зменшений з 30 та 40 календарних днів до 5 та 10 робочих днів відповідно.
Народні депутати не оминули стороною і можливість отримання такими платниками податків привілейованого зворотного зв'язку від податкових органів.
Так, індивідуальні податкові консультації надаються платнику податків протягом 15 календарних днів з дня звернення, без продовження строку його розгляду. Цей строк є на 10 днів коротший, ніж для платників податків, які не входять до так званого «клубу білого бізнесу».
Також платникам податків надається можливість направити до контролюючого органу запит і протягом п'яти днів отримати відповідь щодо наявної в нього податкової інформації, яка може свідчити про податкові ризики в діяльності такого платника податків, а також консультацію щодо усунення таких ризиків.
Цікавим є також рішення щодо появи в таких платників податків особистих консультантів. Так, за платником податків буде закріплено посадову особу територіального органу Державної податкової служби України, відповідальну за взаємодію з платником податків (комплаєнс-менеджера).
Комплаєнс-менеджер буде консультувати платника податків з питань, пов'язаних з виконанням його податкових обов'язків.
Крім особливостей податкового адміністрування, такі платники податків ще й можуть отримати певні преференції в процесі бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час.
Зокрема, Розділом ІІ Закону рекомендується Кабінету Міністрів України забезпечити автоматичне бронювання платниками податків, включеними до переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, до 25 відсотків своїх військовозобов'язаних працівників.
4. ВИСНОВКИ
Традиційно «білим бізнесом» вважається бізнес, що не ухиляється від сплати податків, працевлаштовує працівників та виплачує офіційну заробітну плату.
Однак буде невірним вважати тих суб'єктів господарювання, які не будуть включені до переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства, такими, які не є представниками «білого бізнесу».
Наприклад, якщо брати до уваги фізичну особу-підприємця на єдиному податку третьої групи, то такий суб'єкт господарювання повинен відповідати критерію щодо наявності в нього доходу за податковий (звітний) період, який перевищує 5 мільйонів гривень.
Є очевидним, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці, які є представниками мікропідприємництва, не зможуть відповідати такому критерію не через те, що вони не є «білим бізнесом», а у зв'язку з невеликою дохідністю від їх господарської діяльності.
Викликає занепокоєність і щоквартальний перегляд ДПСУ переліку, тому платникам податків потрібно буде у другому місяці кожного кварталу перевіряти свою присутність у ньому.
Крім того, виглядає примарним ефективність комплаєнс-менеджерів кожного з «учасників» «клубу білого бізнесу», а також те, чи дійсно будуть запроваджені привілеї для бронювання працівників від військової служби під час мобілізації, в особливий період.
Однак враховуючи, що український бізнес наразі як ніколи потребує підтримки з боку держави, то будь-яку спрямовану на це ініціативу можна оцінювати як позитивну.
Катерина Манойленко, партнерка GOLAW, керівниця судової практики, адвокатка
Катерина Цвєткова, партнерка судової практики GOLAW, адвокатка
Джерело @ Liga.Zakon