"Верхи роблять політику. Низи приймають контрзаходи." Цей вислів кожен китайський бізнесмен знає напам’ять.
Якщо перекласти цей вислів на звичну мову, то: урядові чиновники-планувальники в Пекіні люблять оголошувати амбітні національні економічні цілі, а впливові муніципалітети, регіональні державні підприємства і підприємці придумовують нові творчі способи перетворення цих правил на свою користь. Зазвичай, контрзаходи бізнесу в Китаї розходяться з баченням центральних планувальників у відповіді на питання: як все повинно розвиватися?
Електромобільна промисловість Китаю офіційно впала в немилість.
Раніше в цьому році, влада Китаю розпочала розслідування після виявлення, що кількість електричних транспортних засобів, проданих в 2015 році становила на 30 000 одиниць більше, ніж число офіційно зареєстрованих. Виробники електромобілів просто шукали фіктивних клієнтів, щоб забезпечити державні грошові субсидії, які становлять $ 12000 на машину.
Виробництва-стартапи з мінімальним досвідом автомобілебудування також змогли освоювати величезні суми грошей, щоб в подальшому вкласти їх в розвиток компаній. Однією із таких компаній є WM Motor. WM Motor працюють тільки з початку серпня 2016 року, проте державні субсидії забезпечили їм фінансування в мільярд доларів, незважаючи на те, що з продукції в них наявна тільки візуалізація майбутньої продукції.
Лідери в Пекіні бажають того, аби Китай став першим номером у виробництві електротранспорту. Проте, на разі, вони також вражені тим, як компанії використовують субсидії.
На цьому тижні Міністерство промисловості та інформаційних технологій Китаю опублікувало новий проект щодо політики в галузі електроавтомобілебудування на своєму веб-сайті, для розгляду та надсилання пропозицій від бізнесу до середини вересня. 28-пунктів нового документу встановлюють більш жорсткі правила для стартапів в отриманні ліцензій для виробництва. Офіційно уряд Китаю також заявляє, що може обмежити кількість ліцензій для стартапів в галузі виробництва електротранспорту до 10-ти. Чи спрацюють ці правила?
З тих пір як Китай ввів субсидій для прискорення росту попиту на електромобілі, інвестори були в захопленні. Китай є провідним у світі виробником електромобілів та гібридів на сьогоднішній день. Показники продажів електротранспорту в 2016 році наблизилися до 600 000 – це втричі більше ніж у США. І лідери в Пекіні будуть підтримувати ці здобутки. Це хороша новина.
Погана новина: в Китаї на сьогодні розміщується більше ніж 190 автомобілебудівних компаній, що виробляють та розвивають сотні нових моделей авто. Порахуйте і ви побачите, що одна компанія виробляє приблизно 3000 одиниць на рік. Без достатнього промислового масштабу – ні одна компанія не може працювати ефективно. Малі компанії використовують лазівки в законодавстві, щоб отримувати вигоду в короткостроковій перспективі. Проте це не подобаються «мандаринам», що сидять в Пекіні, які хочуть великих замовленнь. Встановлення квот на видачу ліцензії, як здається, є ефективним рішенням.
Проте суперечності були закладені раніше. З 1990 рр. до 2000 рр. центральні урядові планувальники розробили концепцію побудови автомобільної промисловості Китаю - "Велика трійка, мала трійка", за якою виробництво мало консолідуватись навколо шістьох китайських державних виробників. Але цього не сталося. Завдяки зростанню попиту та пошуку лазівок було засновано понад 200 виробників транспортних засобів, як державних, так і приватних.
Виробництво електромобілів в Китаї буде продовжувати зростати. Є кілька компаній, з великим потенціалом, напрд. BYD, Le Eco, NextEV і Karma. Але дорога попереду також може бути перекрита неефективністю, фіктивними угодами та іншим. Ніколи не варто недооцінювати винахідливість "низів" Китаю та їх безкрайніх контрзаходів.
Джерело @ За матеріалами Forbes