Виступаючи перед студентами, аспірантами та молодими вченими на конкурсі студентської наукової творчості Володимир Панов, член наглядової ради ПрАТ «Єврокар», голова обласної організації роботодавців «Закарпаття», віце-президент Асоціації «Інноваційний розвиток України» сказав, що він задоволений тим, що в УжНУ другий рік поспіль проводять конкурс стартапів.
Нехай ми значно відстаємо від провідних світових університетів (важко собі уявити західний вуз, основною складовою якого не є підготовка та реалізація стартапів. Ця практика є нормою, без якої неможливо уявити собі сучасний вищий навчальний заклад), але те, що УжНУ почав це робити і проводить вже другий раз такий захід – це позитивна тенденція, яку необхідно підтримувати та розвивати.
З позиції досвіду, хотів би звернути увагу учасників на суть та розуміння самого поняття «стартапів», яке відіграє домінуючу роль у формуванні сучасного бізнес-середовища та економічного розвитку держави.
Український бізнес, щоб випереджати динаміку економічного розвитку, повинен бути взірцем підприємництва, фундаментом якого повинні стати інновації. Саме такі підходи мають формуватись в університетах, саме таке середовище повинне бути створено: коли кожний студент зрозуміє, що його майбутнє залежить від того, як він здатен адаптуватись до сучасних реалій та витримати конкуренцію серед колег. Тому я ще раз підкреслю важливість та необхідність проведення подібних конкурсів.
Хочу акцентувати вашу увагу на трьох ключових складових успішної реалізації будь-якого стартапу.
Перше: я хотів би, щоб всі присутні, особливо студенти, зрозуміли, що стартап – це передусім бізнес; перший і основний крок в стартапах – це створення компанії. На початках вона навіть може бути не зареєстрованою, але в той же час мати повний пакет документів для створення юридичної особи для якнайшвидшого офіційного провадження діяльності.
Тому, як тільки з’являється ідея, необхідно формувати команду та створювати компанію.
Друге: вкрай важливі ідеї. Добре б було проводити в університетах конкурси ідей, це, безумовно, сприятиме формуванню команд для їх реалізації. Стартап – це не тільки ІТ-технології, як вважає більшість, це може бути будь-яка галузь економіки.
Правильніше всього розділити інноваційні ідеї на дві складові: велике І та маленьке і.
1. Велике І. Я – геній. У мене пропозиція, яка може змінити цілий світ. У цьому випадку прикладами серед сучасників є: С. Джобс, Б. Гейтс, І. Маск, Л. Пейдж та такі винахідники, як С. Корольов, Г. Форд, Е. Резерфорд, Н. Тесла, О. Белл, Т. Едісон. Хочу запевнити вас, що відкриття, яке здатне вразити цілий світ, може бути зроблене Тут, Сьогодні та Зараз – в нашому університеті. Якщо ми не навчимося в це вірити, то ми приречені бути постійно наздоганяючими маргіналами споживчого ринку.
2. Маленьке і. Я вдосконалюю ідею. Ця складова є однією з головних функцій бізнесу: коли на ринок виходять більш якісні та здешевлені товари, створені за більш короткий проміжок часу. Щоденно кожен студент має дивитись на світ та думати як його вдосконалити і покращити, розуміючи, що при цьому ще й можна започаткувати свою справу та стати самодостатньою особистістю в майбутньому.
Третє: готуючи стартап, ми постійно повинні задумуватись над тим, де знайти фінансування для його реалізації. Пошук фінансування – це ціла школа, ціле мистецтво, в якому також треба проявляти винахідливість, особливо в нашій країні, де практично відсутні венчурні компанії, інвестиційні фонди, бізнес-ангели і т.д. Коштів для реалізації стартапів в країні достатньо, але їх треба знайти та змусити працювати на свою ідею.
Для більш кращого розуміння суті справи розповім вам невелику історію про таких самих студентів, як ви, з не такого й далекого Будапешта. При підготовці до іспитів вони створили свою програму, яка виявилась набагато простішою у використанні, ніж апробовувані програми в Power Point. Спочатку цю програму у них купували однокурсники, потім почали звертатись студенти інших вузів Будапешта і розробники зрозуміли, що створили якісно новий продукт, який необхідно запатентувати та продати. У результаті вони влаштували зустріч з представниками американської компанії, яка організовувала ТЕД-конференції, та запропонували їй, компанії, яка ніколи не займалась інвестуванням – стати інвестором та партнером. Результат неочікуваного ходу – новий, який швидко стає популярним: формат Prezi та три нових молодих угорських мільйонерів. Засновники компанії здобули приз в європейському змаганні стартаперів The Europas в номінації «Найкращий засновник і співзасновник стартапу». Серед інвесторів — Sunstone Capital, TED Conferences та Accel Partners, на суму приблизно $15,5 млн. Prezi вийшов на окупність за 3 місяці.
Що хотілось би побажати організаторам подібних конкурсів: популяризуйте їх, запрошуйте на презентації проектів людей, які відразу зможуть інвестувати в ці проекти, топ-менеджерів підприємств – є шанс, що вони укладуть контракти з новоствореними компаніями для модернізації та оптимізації існуючих виробничих процесів і т.д. Тоді для УжНУ з’явиться можливість стати саме тим університетом, який почав змінювати підходи до створення нового економічного середовища регіону та країни.
Давайте спробуємо вивести формулу успіху стартапу:
Ідея → Компанія → Фінансування → Реалізація = успіх $
Для більш глибокого розуміння поняття стартапу та його практичного застосування в житті раджу вам скористатись книгами, в яких акумульовано як колосальні знання, так і практичний досвід: Пітер Ф. Друкер «Бізнес і інновації», «Управління в суспільстві майбутнього», Б. Фелд та Д. Мендельсон «Залучення інвестицій у стартап. Як домовитись з інвестором про умови фінансування», К. Галло «Іпрезентації» та Е. Венс «Ілон Маск. Tesla, SpaceX і шлях у фантастичне майбутнє».
Проявляйте творчість у реалізації своїх ідей і на вас чекає успіх!