І які умови праці дозволяють їм відчувати себе комфортно, працюючи на батьківщині
Українці в останні роки продовжують активно шукати роботу за кордоном – на сезон або тривалий період. Масштаби цього явища настільки великі, що компаніям доводиться йти на чималі зміни, аби скласти серйозну конкуренцію «європейській мрії» кваліфікованих працівників. У спецпроєкті із сервісом розміщення і пошуку вакансій у сфері робочих спеціальностей OLX Робота Mind з'ясував, як клієнти платформи залучають й утримують співробітників.
Які мотиви керують мігрантами?
Відтік співробітників за кордон – одна з головних причин кадрового голоду українських компаній. Роботодавці аналізують, що керує людьми, які їдуть за кордон, і на основі отриманих даних формують свою рекрутингову політику.
Українці шукають за кордоном можливість більше заробляти, стабільність і вищий рівень життя. На «тому боці» вже є багато компаній, які займаються допомогою в переїзді: інформаційною підтримкою, підготовкою документів, матеріальними питаннями, юридичним супроводом. Мігранти повертаються рідко, особливо якщо їдуть сім'ями. Винятків небагато. За словами HRD «Ашан» Ольги Холодіонової, тих, хто вже прийняв рішення, зупиняти марно: готуються вони довго і таємно – їдуть швидко.
Але є й інша категорія – ті, хто їде на конкретний проєкт підзаробити. Раніше це переважно були жителі прикордонних регіонів. А зараз – і центру країни. Найчастіше це одинаки, а вони нерідко нудьгують за рідним середовищем. З такою міграцією роботодавцям простіше справлятися.
Спостереження Холодіонової перегукуються з результатами опитування OLX Робота. Значна частина представників робочих спеціальностей вважає, що робота за кордоном принесе більше грошей (44,9%), стабільності (27%) і захищеності (15,5%). Такими мотивами керується більшість опитаних. І саме над цим працюють українські роботодавці сьогодні, аби залучити й утримати співробітників.
«Українським роботодавцям слід приділяти особливу увагу студентам. Чим молодші респонденти, тим менше вони хочуть повертатися додому: 25% опитаних у віці 25–34 років і 27% менше 24 років. Для вікової групи 25–34 роки характерно бажання підвищити кваліфікацію, вивчити мову, побачити світ, а для респондентів старшого віку (35–44 роки) більш актуальна причина – важка економічна ситуація».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота
Привід повернутися
Проте тих, кого не все влаштовувало на батьківщині, закордон теж не завжди рятує. Часом умови праці в чужій країні бувають не кращими, а гіршими, ніж в Україні, різниця в зарплатні не виправдовує себе, роботодавець не дотримується зобов'язань і може заплатити зовсім не те, що обіцяв. Але найбільшою проблемою, за даними дослідження OLX Робота, стає психологічний дискомфорт від переїзду і чужого середовища.
«За результатами опитування майже половина претендентів назвали психологічний дискомфорт головною причиною повернення додому. Інший менталітет, відсутність підтримки рідних і друзів, можливе нерозуміння в спілкуванні з керівництвом або колегами – все це дуже демотивує. Тому представники робочих спеціальностей готові переїхати назад і шукати роботу в Україні. До слова, чверть респондентів відзначили, що у них зникла причина їхати працювати за кордон як раз через те, що вони почали досить заробляти в рідній країні. Причиною відмови від трудової міграції для майже 19% опитаних стали некомфортні умови проживання, а для 17% – високі витрати на проживання та харчування за кордоном».
Марія Абдулліна,
керівник напряму OLX Робота
«Ті небагато людей, хто повернувся, незадоволені умовами життя за кордоном, важкою роботою шість днів на тиждень. Нашу компанію спочатку обирають через зарплату, а залишаються завдяки нормальному людському ставленню», – розповідає Холодіонова.
На що йдуть вітчизняні роботодавці, аби утримати цінні кадри?
Комфортні умови. Опитані Mind роботодавці назвали своєю ключовою перевагою прозорість і чесність умов праці. Це дозволяє компаніям не лише залучати людей, а й утримувати їх, навіть якщо ті все ж таки їздять на сезонні заробітки. «Комфортні умови праці, стабільна мотивація. Багато людей в Україні стикаються з непорядністю. Тому якщо вони знаходять компанію, яка не обманює, – залишаються», – розповідають у Socar.
У «МакДональдз Україна» працює система визнання і нагород співробітників. Вона формується залежно від цілей компанії та від того, що мотивує персонал. Крім глобальної програми винагороди, у «МакДональдз» є і короткострокова – «МакБакси». Це винагороди за роботу від керівництва ресторанів і офісів, які співробітники можуть отримати тут і зараз.
«Близькість до сім'ї, більш доступне життя і зрозумілий менталітет – теж причини залишитися. Але для тих, хто їздить на заробітки, ці стимули працюють лише тоді, коли добре закрита потреба у фінансах і надійності», – пояснюють у Socar.
Кращих готові чекати. Сезонні роботи – одна з головних проблем для українських роботодавців. Компанії навчилися жити з нею, і цінних співробітників готові приймати назад. У Socar кажуть: зазвичай такі фахівці й самі цінують українського роботодавця за стабільність, прозорість, за те, що на кожному етапі – від оголошення вакансії до працевлаштування – озвучуються однакові умови. Співробітники вдячні й прагнуть повернутися. І заздалегідь попереджають про терміни своєї відсутності.
У Varus також дотримуються такої тактики. Кажуть, що сезонні роботи збігаються з канікулами у студентів. Компанія оформляє всіх офіційно, на літо студенти приходять у штат, щоб підзаробити, а до початку навчання – звільняються. У цей час якраз повертаються «заробітчани». Компаніям не доводиться навчати персонал з нуля, а лояльність таких працівників суттєво вище.
Навчання. Роботодавці в Україні намагаються перемогти і довгострокову трудову міграцію. Головну роль відіграє своєчасна актуалізація зарплати – у цьому одностайні всі співрозмовники Mind. Однак залежно від компанії можуть додаватися й інші інструменти. Наприклад, навчання. У Varus кажуть, що готові навчати всіх співробітників, в яких бачать прагнення до розвитку.
«МакДональдз Україна» розвиває не тільки професійні навички. Компанія додає до навчання soft skills, які стануть у пригоді співробітникам у майбутньому, незалежно від того, де ті працюватимуть. Це гнучкість мислення, стійкість і вміння будувати зв'язки, допитливість.
Страховка, харчування та планування кар'єрного зростання. Для Jabil питання відтоку кадрів стоїть гостро, бо завод знаходиться поруч з кордонами зі Словаччиною та Угорщиною. У Закарпатті кожен п'ятий має досвід роботи за кордоном. Український завод конкурує за «голови і руки» і на внутрішньому ринку, і за кордоном. Причому навіть зі схожими заводами Польщі та Словаччини. Тому на Jabil відповідають на виклик зростанням середнього рівня оплати праці, безкоштовним харчуванням, транспортом, медичним страхуванням, позмінним графіком і плануванням кар'єрного зростання.
На фабриках Jabil працюють цілими сім'ями. Це додатково гуртує колектив. Серед співробітників є ті, хто повернувся з-за кордону і більше не замислюється про поїздки. Вдома краще: рідна мова, менталітет. Кажуть, на Jabil повернувся кожен десятий. А кожен третій приходить на роботу в компанію за рекомендацією співробітників.
Гнучкий графік. Директор з персоналу «МакДональдз Україна» Наталія Тіморіна розповідає про гнучкість – головний тренд у сфері працевлаштування, на який сьогодні йдуть навіть компанії, яким раніше не дозволяли це зробити бізнес-процеси. Це свобода у виборі робочого часу і можливість поміняти заняття, про що позитивно відгукуються співробітники компанії.
Джерело @ mind.ua