Розвиток індустріальних парків почалося в Україні тільки в 2012 році з прийняттям Закону "Про індустріальні парки". З тих пір в різних регіонах нашої країни їх зареєстровано 12 (але працюють лише чотири), є і ті, які не пройшли реєстрацію. Крім того, після Революції і з початком війни на Донбасі їх розвиток і зовсім зупинився. Щоб зрозуміти, наскільки "плачевна" ця ситуація можна навести приклад Угорщини, в якій більше 200 індустріальних парків, йдеться у статті ABCnews.
Щоб обговорити проблематику цієї галузі і знайти вирішення виниклих проблем 22 квітня, пройшла робоча зустріч "Розвиток індустріальних парків в умовах модернізації промислової інфраструктури", організована Ukrainian Building Community спільно з Асоціацією індустріальних парків України (АІНПУ), за підтримки Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики і підприємництва, Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства, Офісу ефективного регулювання Better Regulation Delivery Office (BRDO), міжнародної юридичної фірми Dentons і компанії MA Group.
Реалії індустріальних парків
Однією з причин застою у створенні індустріальних парків є плутанина в питанні відповідальних за них держструктур. Після ліквідації у вересні 2014 року Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами, яке відповідало за індустріальні парки, Міністерство економічного розвитку і торгівлі остаточно не визначило нове відповідальне відомство. "Функції Держагентства, яке займалося цією проблематикою передаються департаменту інвестицій Мінекономіки і, на жаль, весь цей процес ще не закінчився", - зазначив директор Асоціації Індустріальних Парків України (АІНПУ) Ігор Николин під час зустрічі.
Також, до кінця не вирішене питання реєстрації індустріальних парків, оскільки, за словами Ніколіна, цей процес проходить через Міністерство фінансів, яке його затягує.
"На сьогоднішній день сім парків з усієї території країни подали свої документи для реєстрації, деякі по кілька разів, але Мінфін пише відписки, а без його позитивного висновку жоден парк не має шансів бути включеним до Держреєстру", - поскаржився Ніколин.
Але ця проблема вже вирішується, в Кабмін було подано відповідну постанову і потрібно лише дочекатися її прийняття.
Крім того, під час зустрічі було зазначено, що на початкових етапах формування індустріальних парків важливою є державна підтримка при підведенні необхідних для функціонування мереж і комунікацій - це як безвідсоткові кредити, так і пряма допомога на облаштування інфраструктури, але вона не надається. Так відбувається тому, що поки немає механізму виділення цієї допомоги.
Питання підключення до газових та електромереж заслуговує на окрему увагу, оскільки багато в чому ситуація залежить ще і від монополістів, які, як зазначив депутат кременчуцької міськради, член бюджетної комісії Дмитро Кавуннік, "викручують руки" інвесторам. А в Польщі, наприклад, 55% від вартості підключення оплачує енергогенеруюча компанія.
Таким чином, підключення до мереж - одна з важливих заковинок, що впливає на інвестиційну привабливість країни, оскільки інвестор віддає перевагу вже підготовленим земельним ділянкам.
Крім того, земельні ділянки повинні мати відповідне цільове призначення, в іншому випадку за переклад ділянки потрібно буде заплатити, але керівні компанії не готові брати на себе додаткові розтрати. Хоча, як зазначив модератор зустрічі, з цією проблемою в країні зустрічаються не тільки індустріальні парки.
Для вирішення проблеми з непідготовленими ділянками народний депутат, заступник голови парламентського комітету з питань будівництва та житлово-комунального господарства Петро Сабашук запропонував прийняти бюджетну резолюцію, яка стане основою формування Держбюджету на наступний рік і повинна врахувати статтю витрат на створення інфраструктури технопарків, а також розробку інвестпроектів.
Надія на владу
Народний депутат, секретар Комітету Верховної Ради з питань промислової політики і підприємництва Михайло Хміль зазначив, що в парламенті було зареєстровано два законопроекти для реалізації базового Закону "Про індустріальні парки".
"Ці два законопроекти передбачають надання додаткових митних стимулів учасникам індустріальних парків, а саме для керівних компаній і інвесторів. По-перше в них передбачено звільнення від сплати податку на прибуток учасників індустріальних парків терміном на п'ять років. По-друге - звільнення від сплати мит на ввезення обладнання та сировини. І по-третє, відтермінування на п'ять років оплати ПДВ на ввезене обладнання і сировину на територію індустріальних парків ", - розповів Хміль.
Також цими законопроектами буде передбачена можливість для органів місцевого самоврядування визначати орендну ставку на землю і розміри місцевих податків і зборів, що може стати стимулом для інвесторів. Дозвіл питань реєстрації та виділення землі очікується найближчим часом, відповідні проекти подані до Кабміну і незабаром будуть зареєстровані в парламенті, але процедура зміни уряду дається взнаки і затягує процес.