Технічний стан переважної більшості вантажних вагонів з вичерпаним нормативним терміном експлуатації, які курсують залізницею України, є незадовільним, йдеться у відповідному зверненні до Прем’єр-міністра та Міністра інфраструктури.
В значній мірі це спричинено виконанням мінімальних обсягів планових ремонтних робіт зазначених вагонів, регламент проведення яких суттєво не відрізняється від чинного регламенту для нових вагонів. Наслідком цього є щоденна експлуатація близько 56% робочого парку країни, що несе в собі високі техногенні ризики, підвищує аварійність на залізниці, у 5-8 разів збільшує кількість позапланових ремонтів, щодня збільшує руйнівний вплив на верхню будову колії.
Додатковий суттєвий негативний вплив на конкурентоздатність вітчизняних вантажних залізничних перевезень також мають факти неконтрольованого імпорту із Російської Федерації протягом 2015-2019 років більше 18 000 одиниць вантажних вагонів, нормативний термін експлуатації яких сплив. До цього додаються також мінімальні обсяги оновлення парку Укрзалізниці, що в цілому сприяє значному зростанню на залізничних шляхах України кількості вагонів з продовженими термінами експлуатації протягом останніх 5-ти років.
Федерація роботодавців України та представники вагонобудівних компаній при постійній участі керівництва АТ «Укрзалізниця» протягом 2019-2021 років опрацьовували та узгодили пропозиції та шляхи виходу з проблемної ситуації, які були покладені в основу наказу Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Порядку встановлення заборони експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті» №217 від 19 квітня 2021 року.
На превеликий жаль, Міністерство юстиції України відмовило в реєстрації цього нормативно-правого акту, чим створило суттєві загрози для відновлення як вагонобудівної галузі, так і вантажних залізничних перевезень у цілому.
Міністерство інфраструктури України на власному сайті 30 червня 2021 року опублікувало проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання визначення умов і порядку організації діяльності залізничного транспорту загального користування», який розроблено з метою врегулювання механізму продовження строку експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті та підвищення заінтересованості операторів вантажних вагонів у закупівлі нових вантажних залізничних вагонів українських виробників.
Спільним представницьким органом сторони роботодавців на національному рівні цей проект постанови Кабінету Міністрів України, за згодою основних вагонобудівних підприємств: Крюківський вагонобудівний завод, ТОВ «Аурум Груп», ТОВ «Група ТАС», ТОВ «Перша логістична компанія», погоджено. Тож автори звернення закликають найближчим часом прийняти його на засіданні Уряду.
Також звернули увагу на те, що Міністерство інфраструктури України при підготовці Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних та реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів, установленого виробником, вказаного в п.2. проекту вказаної вище постанови Кабінету Міністрів України, має врахувати вимоги, що були раніше погоджені з учасниками ринку та викладені у наказі Міністерства інфраструктури України «Про затвердження Порядку встановлення заборони експлуатації вантажних вагонів на залізничному транспорті» №217 від 19.04.2021 року, щодо встановлення граничних строків служби вагонів, скорочення термінів продовження вантажних вагонів, скорочення удвічі термінів міжпланових ремонтів для вагонів з продовженим строком експлуатації та інше.
Автори звернення закликають приділити проекту постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання визначення умов і порядку організації діяльності залізничного транспорту загального користування» особливу увагу, забезпечити їх погодження заінтересованими центральними органами виконавчої влади та прийняття на засідання Кабінету Міністрів України в максимально стислі строки. А також при підготовці Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних те реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів, установленого виробником, врахувати вимоги, що були раніше погоджені з учасниками ринку.
Федерація роботодавців України, Крюківський вагонобудівний завод, ТОВ «Аурум Груп», ТОВ «Група ТАС», ТОВ «Перша логістична компанія» готові прийняти активну участь, при необхідності, у консультаціях та нарадах з питань ухвалення проекту постанови КМУ та Порядку проведення комплексу діагностичних, ремонтних те реєстраційних операцій, спрямованих на продовження строку експлуатації вантажних вагонів, установленого виробником.