Федерація роботодавців автомобільної галузі всіляко підтримує поетапне обмеження ввезення та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів з двигунами внутрішнього згорання (далі - ДВЗ), яке запропоноване Міністерством інфраструктури у вигляді проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів».
Законопроектом передбачається запровадити поетапну заборону ввезення та першу державну реєстрацію в Україні автомобілів з ДВЗ, у тому числі і вироблених в Україні. Пропонується заборона:
• з 01.01.2027 вживаних автомобілів з дизельними двигунами внутрішнього згорання;
• з 01.01.2030 нових автомобілів з дизельними двигунами внутрішнього згорання, а також вживаних і нових автомобілів з бензиновими двигунами внутрішнього згорання.
Федерація роботодавців автомобільної галузі підтримує такий амбіційний та прогресивний крок. Ця ініціатива є важливим сигналом того, що Україна рухається у фарватері європейських тенденцій і навіть трохи випереджає їх.
Зокрема, 14 липня 2021 року Європейська Комісія представила пакет пропозицій щодо скорочення шкідливих викидів в атмосферу у рамках European Green Deal. Зокрема, представлені пропозиції передбачають, щоб середні викиди нових автомобілів знизилися на 55% з 2030 року та на 100% з 2035 року в порівнянні з рівнями 2021 року. В результаті усі нові автомобілі, зареєстровані з 2035 року будуть без викидів.
Таким чином, ініціатива Міністерства інфраструктури показує бажання України рухатися у цьому напрямку і готовність займати позицію лідируючих країн, а не наздоганяючих. Такі рішення особливо актуальні з урахуванням критичного стану автопарку України. Середній вік парку легкових автомобілів в Україні складає вже 22,7 роки. Це у два рази більше, ніж в ЄС (11,5 років), і за цим показником Україна займає друге місце у світі після Куби.
Це не може не впливати на загальну екологічну ситуацію в країні. В результаті зараз три міста входять до ТОП-25 найбільш забруднених міст Європи – це Дніпро, Київ та Одеса. Країна займає 5 місце в Європі за показником смертності на 100 тис. осіб від забрудненості повітря. А макроекономічні втрати від забруднення довкілля автотранспортом в Україні оцінюють в еквіваленті 2,5 млрд євро щороку.
Безперечно, для ефективної імплементації запропонованого законопроекту важливо враховувати також готовність ринку України і відповідної інфраструктури до таких змін.
Станом на 1 січня 2021 року в Україні парк електромобілів складає 23,7 тисяч, що на 40% більше у порівняно з 2019 роком, але це тільки близько 0,3% від загального парку легкових автомобілів. Частка продажів нових електромобілів зараз на рівні 0,1%, вживаних – близько 1,5%.
Такі показники сигналізують, що український ринок може виявитися не готовим до таких перетворень так швидко, адже не буде можливості компенсувати не електромобільну частину парку.
І разом з тим, Україна ризикує зіткнутися з хвилею імпортованих вживаних електромобілів. Зокрема, у Польщі 12 липня розпочалася програма субсидування купівлі електромобіля. У разі придбання авто з нульовим викидом вуглекислого газу субсидія для приватних осіб становитиме 18 750 злотих (понад 130 тисяч гривень). Такі автомобілі можуть з'явитися і в Україні, що означає потенційну проблему з утилізацією акумуляторних батарей, адже це питання залишається критичним для України.
Таким чином, для розвитку екологічного транспорту в Україні вважаємо за необхідне застосувати комплексний та системний підхід, забезпечивши доступність електромобілів для споживача та відповідної інфраструктури. Важливо, щоб крім запропонованих законопроєктом рішень діяли також інші стимули – щодо розвитку електромобільної інфраструктури зі стимулами для виробників і операторів зарядних станцій, преференції для придбання та використання електромобілів, у тому числі фінансові, тощо.
Такі кроки, зокрема, враховані у Стратегії розвитку автомобільної галузі в України, розробленої за участі Федерації роботодавців автомобільної галузі у співпраці з представниками органів влади та учасників автомобільної галузі на доручення Президента України за підсумками візиту на завод «Єврокар». І при створенні системних умов для переходу на електромобілі, Україна може стати лідером у цьому процесі, при цьому не лише як споживач, але і як виробник екологічного транспорту для європейського ринку.