У Верховній Раді зареєстрована законодавча ініціатива щодо зменшення навантаження на бізнес в умовах воєнного стану. Проаналізуємо, що пропонується і на кого поширюватимуться нововведення.
Фактичні перевірки
Так, проектом «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо зменшення навантаження на бізнес в умовах воєнного стану» (№7374) пропонується обмежити проведення фактичних перевірок у період дії воєнного стану.
Зокрема, запропоновано дозволити проведення фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства щодо:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених пп.80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 п.80.2 ст.80 ПК;
- забезпечення можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.
Нагадаємо, що наразі податкові органи можуть проводити фактичні перевірки без обмежень щодо їх підстав.
Нарахування податкових зобов’язань з ПДВ
Для платників єдиного податку 3 групи, які застосовують особливості оподаткування за ставкою2%, податкові зобов’язання з ПДВ нараховуються відповідно до загальних положень
податкового законодавства щодо дати виникнення податкових зобов’язань (ст.187 ПК).
Це стосується товарів/ послуг, необоротних активів, що:
- придбані платником єдиного податку 3 групи у платників ПДВ у період застосування ним особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2% та
- не реалізовані на дату переходу на загальну систему оподаткування,
Зазначені товари/послуги, необоротні активи підлягають обов’язковій інвентаризації на дату, що передує даті переходу на загальну систему оподаткування, та фіксуються в акті інвентаризації.
База оподаткування операцій з постачання платником таких товарів/послуг, необоротних активів визначається відповідно до положень податкового законодавства про порядок визначення бази оподаткування в разі постачання товарів/послуг (ст.188 ПК).
При цьому, платник складає податкову накладну із зазначенням суми нарахованого ним податку, яка є підставою для віднесення цих сум до податкового кредиту з ПДВ у встановленому порядку. Така податкова накладна підлягає обов’язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Акцизний податок
Пропонується встановити, що податкове зобов’язання з акцизного податку щодо втраченого підакцизного товару (продукції) не виникатиме, якщо такий товар (продукцію) знищено (втрачено) під час дії воєнного стану, запровадженого згідно із законодавством.
На період дії воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування дозволяється ввезення в режимі імпорту та продаж на території України суб’єктами господарювання підакцизних товарів, маркованих марками акцизного податку, які були придбані та вивезені в режимі тимчасового вивезення іншими суб’єктами господарювання, які перейшли на сплату єдиного податку за ставкою 2%.
Підтвердженням правомірності ввезення в режимі імпорту та продажу на території України таких підакцизних товарів є подання:
- заяви-розрахунку;
- договору про розподіл акцизних марок та відшкодування їх вартості, укладеного між суб’єктом господарювання, який здійснює ввезення підакцизних товарів, та суб’єктом господарювання, який придбав марки акцизного податку та здійснив їх митне оформлення в режимі тимчасового вивезення до моменту переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2%.
Підакцизні товари, ввезені суб’єктами господарювання відповідно до договору про розподіл акцизних марок та відшкодування їх вартості, вважаються маркованими належним чином.
Звіт про використані акцизні марки подає той суб’єкт господарювання, який здійснює ввезення підакцизних товарів, маркованих такими марками.
У разі необхідності доплатити акцизний податок на такі підакцизні товари на момент подання їх до митного оформлення, таку доплату здійснює суб’єкт господарювання, який безпосередньо ввозить вказані товари на територію України в режимі імпорту.
Єдиний соціальний внесок
Пропонується установити, що під час періоду мобілізації, визначеного указом Президента «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 №69/2022, будь-які роботодавці матимуть право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.
Суми внеску, нараховані та не сплачені такими роботодавцями, будуть сплачуватися за рахунок державного бюджету.
Наразі ж Законом «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» передбачено, що під час періоду мобілізації лише платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування — фізичні особи — підприємці, які належать до 2 та 3 груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, які належать до 3 групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати ЄСВ за найманих працівників, призваних до ЗСУ.
Суми внеску, нараховані та не сплачені такими роботодавцями, сплачуються за рахунок державного бюджету, крім періодів, у яких наймані працівники отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок за рахунок державного бюджету.
Джерело @ Закон і Бізнес