Українські аграрії стоять перед вибором: перенести всі перевезення зерна з залізниці на вантажівки чи розпочати процес банкрутства. Agravery.com зібрало думки аграріїв після підняття тарифів Укрзалізниці на 70%.
Міністерство інфраструктури України без громадських обговорень 29 червня підняло інфраструктурний тариф на вантажні перевезення залізницею на 70%. Для всіх підприємців-клієнтів Укрзалізниці таке підняття тарифів стало шоком. А для багатьох аграріїв це стало межею, після якої не буде дороги назад. І без підняття тарифів логістика в Україні є слабким місцем. Експорт з 5 млн тонн експорту зернових на місяць, які переважно вивозили через порти, після повномасштабного вторгнення росії впав до 200 тис. у березні, піднявшись до 2 млн у червні. Більш того, ці 2 млн тонн поїхали на західні кордони, які не очікували такого об’єму. Через це черги на залізничних переїздах можуть сягати до 90 діб. Вагони потрібно оформити, а потім перевантажити чи переставити на рейки європейської колії. Все це збільшило вартість логістики. До цих витрат додається 70% нового тарифу від Укрзалізниці.
УЗ: мало замовлень – піднімаємо тариф
Найголовнішим фактором, який підштовхнув Укрзалізницю до підняття тарифів, став обвал обсягів вантажоперевезень. До початку повномасштабного вторгнення залізниця перевозила на 65,3% більше ніж зараз. В Укрзалізниці кажуть, що перші чотири місяці вони ще якось виживали за рахунок державних дотацій, але далі так тривати не може.
«Через падіння обсягів перевезень наші доходи з $8,2 млрд в місяць упали до $3,5 млрд. Ворог кожен день намагається зруйнувати нашу інфраструктуру, тому виросла стаття витрат на утримання залізниці. Також зросла собівартість залізничної логістики на 74%. Зросли витрати на ГСМ, електроенергію та запчастини. Тому ми вимушені були звернутись до Мінінфраструктури для підняття тарифів, щоб перекрити ці збитки», - заявив заступник директора департаменту комерційної роботи УЗ Валерій Ткачов.
Замовлень буде ще менше
Звісно, компанія монополіст може піднімати тарифи до певної міри, після - клієнти починають замислюватись над новими можливостями. Такими стали вантажівки. Недосконалість залізничних перевезень: бюрократизм, корупція та простої вже штовхали аграріїв перевозити зерно у вантажівках. Тепер це питання вирішене, каже Олександр Чумак, власник двох аграрних господарств з Одеської області. До 24 лютого загальний річний об’єм продажу зерна складав 20-30 тис. тонн на рік. Після чергового підняття тарифів Олександр повністю перейде на перевезення зерна вантажівками.
«Після того, як підняли тарифи, я просто відмовився від послуг Укрзалізниці. Навіть до підвищення, мені було вигідно перевозити зерно вантажівками, а не залізницею. Тепер остаточно ми всі гроші будемо вкладати в автомобільну логістику. Перевезення вантажівками має свої плюси: немає ніякої бюрократії, немає затримок, немає корупції, ніхто тобі не викручує руки при укладанні договорів транспортування зерна. До підняття тарифів залізницею возити було на 100 грн на тонні дешевше. Зараз і цієї різниці не буде. На руду зробили знижки, а інші платять вищу ціну. І виходить, що ми дотуємо перевезення металургів. Хай УЗ існує у своєму уявному світі», - заявив Олександр Чумак.
Висока собівартість була до підняття тарифів УЗ
Підняття вартості логістики ніколи не брали на себе трейдери, вони завжди перекладали ці витрати на закупівельні ціни для аграріїв. До підняття тарифів Укрзалізницею, і без того дорогі вантажні перевезення, опустили закупівельні ціни на зерно всередині країни до 2,5 тис. грн за тонну, при собівартості вирощування у 5-6 тис. грн на тонні. Також перекупники знають, що новий врожай вже почали збирати, а на складах ще зберігається зерно врожаю 2021 року. І тому не квапляться піднімати ціни.
«Мої колеги поруч кажуть, що не будуть збирати врожай, бо це невигідно. Деякі кажуть, що зберуть, але не будуть сіяти восени. Бо вони не вернуть витрачені гроші. У нас собівартість пшениці в минулому році була 3,4 тис. грн на тонні, в цьому році в межах 5-6 тис. грн, наступного року собівартість сягне 7-9 тис. грн за тонну. А нам вже не вистачає грошей навіть для того, щоб підготувати ґрунт, вже не кажучи про внесення добрив та посівну. Нам доводиться економити на всьому. Через потрійні ціни на паливо, через економію на добривах - врожай впав із 40 центнерів з гектара до 30 центнерів. Я ще не казав про постійні обстріли», - заявив Віктор Лижепеков, директор аграрного господарства з Донецької області.
Разом із вивозом зерна зростуть ціни на добрива, каже власник аграрного господарства, Донецька область, Володимир Голованьов.
«Після підняття тарифів Укрзалізницею, для нас стає невигідним користуватись послугами УЗ. Значить будемо вивозити вантажівками. А ось добрива нам привозять вагонами, вони і до цього були дуже дорогі, а зараз взагалі для нас вони стануть непід’ємними. Я, наприклад, не планую їх купляти взагалі в цьому році, тому що ціни на зерно так впали, що використовувати добрива не вигідно. Тому це призведе до того, що ми повернемось у сільське господарство, яке було у нас у 90-х роках», - зазначив Володимир Голованьов, власник аграрного господарства, Донецька обл.
Збанкрутує кожен третій фермер
Через різке підняття тарифів агросектор України може захлиснути хвиля зупинки сільськогосподарських підприємств, кажуть в аграрних асоціаціях.
«Минулого року вже тарифи на залізничні перевезення підняли на 30%. В той час, тариф для аграріїв значно більший, ніж для металургів. Хоча затрати на перевезення руди та зернових однакові. Але, тим не менш, аграрії платять більше. І в цьому контексті, коли УЗ і Мінінфраструктури запровадили збільшення ставки на 70%, галузь стоїть перед питанням проведення посівної восени. Я прогнозую, у разі, якщо Кабінет міністрів не почує звернення аграріїв щодо зменшення тарифів, ми будемо бачити катастрофічну ситуацію із скороченням представництва аграрного бізнесу в регіонах на 30-40%. А це мільйони гектарів землі, які не будуть оброблятись, це сотні тисяч власників паїв, які не будуть забезпечені орендною платою. Це фактичний занепад соціальної сфери на селі. Тому одне рішення УЗ підняти тарифи несе велике соціальне навантаження на громадян», - наголосив заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради Денис Марчук.
В той час, коли Укрзалізниця говорить про падіння доходів, монополіст все одно приділяє уваги більше експорту руди, тариф на яку майже вдвічі менше, ніж на перевезення зерна. Сьогодні перевезення руди складає близько 61% і близько 21% - зерна. Аграрні асоціації закликають уряд змінити підхід до ціноутворення, зрівняти тарифи та надати пріоритет вивезенню зерна, який приносить в бюджет більше валютної виручки ніж товари металургійної галузі.
Джерело @ Agravery.com