Загальна площа ягідних насаджень компанії «Агро Фрутіка Бишків» складає 124 га, де вирощують суницю садову, лохину, вишню та малину. Далі частина ягід направляється на переробку на підприємство «ГАЛФРОСТ». Ці дві компанії засновані ТОВ «Фрутіка», щоб забезпечувати повний цикл виробництва.
Як працює ягідний бізнес в умовах війни та які очікування від майбутнього сезону — AgroPortal.ua запитав у заступника директора ТзОВ «Агро Фрутіка Бишків» Олега Гимера та директора ТзОВ «ГАЛФРОСТ» Романа Дениса.
Олеже, розкажіть чи вдалося вам минулого року виростити та зібрати запланований урожай ягід?
Олег Гимер: Впродовж двох останніх років урожайність не змінилася. Звісно, війна внесла свої корективи в роботу компанії. Зокрема, значне підвищення цін у деяких секторах призвело до змін щодо планових обсягів. Ми працювали на повну потужність, проте зосередили свою увагу на стабільній роботі.
Минулорічний урожай ви відправляли на переробку чи реалізовували свіжу ягоду?
Олег Гимер: Компанія «Агро Фрутіка Бишків» реалізує свою продукцію не лише на переробку, але й великою кількістю забезпечує свіжий ринок у західних регіонах України. Зокрема, веде співпрацю з мережами супермаркетів та магазинів.
Чи вдається зараз розширювати канали продажу свіжої ягоди?
Олег Гимер: Так, цьогоріч підписали договори з новими клієнтами, а також підтримуємо комерційні стосунки з тими, що були здобуті раніше.
Які прогнози і плани на новий сезон, чи розглядаєте можливість розширення плантацій?
Олег Гимер: Сезон-2022 показав, що не варто боятися інвестувати у власне виробництво та вирощування. Тому в сезоні 2023-2024 років плануємо збільшити вирощування ягід. Зокрема, розширити посадки лохини і суниці садової (полуниці) у 2023 році, а також малини у 2024-му.
Романе, яку продукцію виробляє компанія «ГАЛФРОСТ»? Які обсяги виготовляли до війни і які показники 2022 року?
Роман Денис: Наша компанія займається виключно переробкою ягід. Ми працюємо у двох основних напрямах — заморожування та сублімація. Частину сировини для наших процесів покриває «Агро Фрутіка Бишків». Зокрема, у повному обсязі забезпечує нас суницею (полуницею), проте ми також співпрацюємо і з іншими постачальниками.
Цей рік був важким у всіх аспектах, проте нам вдалося провести плідну роботу з нашими іноземними клієнтами, тож обсяги замороженої продукції навіть збільшилися. Також ми залишилися задоволені нашими показниками у 4 тис. т замороженої продукції.
Мали дещо гірші результати у виробництві сублімованої продукції, оскільки багато наших клієнтів — саме українські компанії, тож продажі впали на 20% відповідно до сезону 2021 року. Проте вже зараз нам вдалось відновити роботу на повну потужність, і ми завантажені у повному обсязі.
Як вплинула на виробництво війна? Чи весь час працювало підприємство, наскільки завантажені були потужності?
Роман Денис: Ми працювали увесь час від початку війни. Звісно, ми не мали нічого проти, якщо наші працівники дбали про свою безпеку та безпеку своїх сімей і покидали Україну, а також підтримували тих, хто добровільно вступив до лав ЗСУ. Тому намагалися дистанційно налаштовувати роботу працівників. З часом майже всі повернулися до роботи в офісі. Ми не змінювали свій темп, шукали різні можливості та канали збуту продукції.
Звісно, ми дещо втратили обсяги сублімованої продукції на ринку України, проте вдалося реабілітуватися за допомогою продажів у Європі. Вже зараз майже всі наші клієнти відновили роботу, і ми працюємо.
Чи змінилися канали реалізації продукції?
Роман Денис: Щодо заморожених ягід — це усі наші постійні клієнти, вдалося залучити також і нових. Стосовно сублімації — деякі наші колеги втратили або частково втратили свої виробничі потужності. Інші зменшили обсяги виробництва спочатку через окупацію, а згодом — через енергетичну ситуацію. Тому намагалися знайти канали збуту в європейських країнах.
Яку частку минулого року займав експорт?
Роман Денис: Ми завжди орієнтувалися на експорт замороженої продукції, він складає близько 98%. Продаж сублімації за кордон цього року займає орієнтовно 12-15% від загального збуту.
До яких країн відправляєте продукцію? Чи вплинуло на ваш експорт зняття мит і квот до ЄС? Чи вбачаєте в цьому додаткові можливості?
Роман Денис: Найбільша кількість наших клієнтів зосереджена у Західній Європі. Зокрема, в Німеччині, Італії, Австрії та Франції. Заняття мит і квот ніяк не вплинуло на нас.
Під час енергетичної кризи в Україні багато виробників та переробників ягід вивозили свою продукцію в Польщу. Як «ГАЛФРОСТ» працював у цей період, які заходи вживалися?
Роман Денис: Ми не перевозили нашу продукцію в Польщу чи інші країни Європи. Справлялися своїми силами. Спочатку ситуація не була критичною. Пізніше, коли відключення стали регулярними, ми були змушені купити генератор великої потужності, що покривав майже усі наші потреби.
Чи плануєте в новому сезоні збільшення потужностей та інвестиції в обладнання?
Роман Денис: Ми завжди на шляху до розвитку і збільшення. Наші власники та керівництво завжди відкриті до інвестицій, які забезпечать нам кращу продуктивність праці, поліпшать якість нашої продукції, а також задовільнять вимоги наших клієнтів. Цьогоріч завершили розширення цеху сублімації, провели ряд оновлень у холодильному обладнанні та холодильних камерах. Також придбали нові сортувальні станції, що дозволять ще більше покращити якість нашої продукції. Окрім цього, проводимо роботи з розширення виробництва, зокрема, покращуємо умови для працівників, щоб вони почувалися максимально комфортно на виробництві.
Джерело @ AgroPortal