Верховна Рада ухвалила за основу законопроєкт № 9206, який має удосконалити систему правових норм у сфері реклами та забезпечити виконання Україною зобов'язань перед європейськими партнерами з імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство.
Законопроект спрямований на оновлення Закону «Про рекламу» в частині його гармонізації із Директивою про аудіовізуальні медіапослуги (ДАВМП), реалізації принципу технологічної нейтральності, забезпечення повного і належного захисту інтересів споживачів, а також захисту рекламного ринку, зокрема:
1. Вводяться нові терміни з ДАВМП в частині комерційних проявів в медіа, гармонізується термінологія із Законом «Про медіа» та ДАВМП. Зокрема, уточнюється поняття реклами та її форм, запроваджується поняття «користувацького контенту» та реклами у ньому.
2. Вводиться термін і регулювання «продакт-плейсмент».
3. Встановлюються критерії, за якими реклама вважається такою, що потрапляє під юрисдикцію України.
4. Звужуються вимоги щодо обов'язковості оплати в Україні розповсюдження реклами на території України (вона стосуватиметься лише аудіовізуальних медіа і з непоширенням таких вимог на рекламу мовників країн ЄС офіційними мовами ЄС).
5. Прямо передбачається саморегулювання та співрегулювання у сфері реклами шляхом прийняття кодексів (правил) створення та розповсюдження реклами, зокрема щодо реклами алкогольних напоїв - з метою зменшення впливу на дітей такої реклами; реклами, яка включена у дитячі програми аудіальних чи аудіовізуальних медіа, а також розповсюджується на платформах спільного доступу до відео щодо харчових продуктів та напоїв, які містять жири, транс-жирні кислоти, сіль, соду або цукор, надмірне споживання яких у загальній дієті не рекомендується.
6. Розширюється заборона вміщувати в рекламі дискримінаційні твердження та/або зображення.
7. Уточнюється питання щодо наявності необхідних ліцензій та дозволів на рекламовані товари та послуги. Зокрема, резиденти інших держав, які рекламують товари та послуги на території України, повинні мати відповідні ліцензії чи дозволи на реалізацію таких товарів та послуг відповідно до законодавства країни здійснення ними діяльності. Також для цілей обов'язкової наявності ліцензій та дозволів рекламодавцем не вважається рекламне агентство.
8. Забороняється будь-яка реклама резидентів країни-агресора.
9. Уточнюється регулювання соціальної реклами, зокрема, дозволяється посилатися на рекламодавця, коли рекламодавцем є державний орган, орган місцевого самоврядування, міжнародна організація, міжнародне об'єднання, консульська установа іноземної держави, державний орган іноземної держави, представництво міжнародного організації, представництво міжнародного об'єднання, громадське об'єднання чи благодійна організація або меценат фізичної культури і спорту (під час підготовки та проведення офіційних спортивних заходів та спортивних змагань), а також у соціальній рекламі, створеній в межах реалізації проектів міжнародної технічної допомоги та в рекламі національних фільмів.
10. Відповідно до ДАВМП збільшується до 20 % квота реклами (яка розраховується не погодинно, а для часових проміжків з 6.00 до 18.00 та з 18.00 до 24.00) в лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа.
11. Спрощуються правила переривання рекламою трансляції фільмів (за виключенням серіалів та документальних фільмів), програм новин та програм для дітей (не частіше одного разу кожні 30 хвилин). Під час трансляції програм, які складаються з автономних частин, або спортивних подій реклама розміщується в перервах між їх частинами.
12. Суб'єктам у сфері аудіальних та аудіовізуальних медіа забороняється обробляти зібрані чи іншим чином отримані персональні дані дітей з такою комерційною метою як прямий маркетинг та профілювання, включаючи поведінково орієнтовану рекламу.
13. Запроваджується регулювання реклами на платформах спільного доступу до відео та спільного доступу до інформації, а також з використанням електронних комунікацій (месенджери, боти, віртуальна та доповнена реальність, будь-яких цифрових технологій), зокрема, обов'язковість маркування реклами, а також відповідності законодавству про рекламу, а також заборона спаму. Провайдерам платформ спільного доступу до відео та платформ спільного доступу до інформації забороняється обробляти зібрані чи іншим чином отримані персональні дані дітей з такою комерційною метою як прямий маркетинг та профілювання, включаючи поведінково орієнтовану рекламу.
14. Видаляються архаїчні норми та спрощуються вимоги щодо реклами послуг, які надаються з використанням електронних комунікацій: повинно вказуватися платне чи безоплатне використання споживачем електронних комунікацій (в тому числі вказаного в рекламі номеру) при отриманні рекламованої послуги та забороняється використовувати для розповсюдження реклами номери телефонів: системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112, Національної поліції, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони та інших аварійних служб.
15. Забороняється спонсорування з використанням ТМ для електронних сигарет та схожих застосунків.
16. Допускається показ зброї у соціальній рекламі.
17. До переліку контролюючих органів додається орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері інтелектуальної власності (в частині боротьби з рекламою на піратських сайтах).
18. Гармонізуються положення Законів України «Про лікарські засоби», «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну», «Про фінансові послуги та фінансові компанії», якими вносилися зміни до Закону України «Про рекламу», зі змінами, які були внесені до Закону України «Про рекламу» Законом України «Про медіа» та набрали чинності 31 березня 2023 року.
19. У Закон України «Про медіа» пропонується внести зміни з метою виправлення техніко-юридичних неточностей, зокрема щодо уточнення строку повноважень членів наглядової ради суб'єктів у сфері місцевих публічних аудіовізуальних медіа, підстав оголошення конкурсу на отримання ліцензії на постачання послуг для потреб мовлення, порядку сплати ліцензійного збору та реєстраційного збору при реєстрації іноземного лінійного медіа. Крім того, чітко визначено перелік відомостей, що має містити заява про реєстрацію іноземного лінійного медіа, можливість отримати витяг з Реєстру суб'єктів у сфері медіа не лише ліцензіатами, а й реєстрантами. Конкретизується положення щодо розробки Стратегії діяльності Національної ради та Плану реалізації Стратегії Національної ради. Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про медіа» доповнюються пунктами 18-1 та 18-2 щодо уточнення закінчення строку дії дозволів на тимчасове мовлення та втрати чинності ліцензій після реєстрації суб'єкта у сфері медіа, який до набрання чинності медійним Законом був ліцензіатом. Також, виправлено технічні помилки, зокрема у пункті 8 прикінцевих та в перехідних положень Закону України «Про медіа», у статті 26 виключаються положення, що дублюються тощо.
Джерело @ Ліга:Закон