З 16 травня діють зміни у сфері державної реєстрації, які запроваджені урядовою постановою від 2 травня 2023 року № 432.
Мін'юст у своєму листі від 15.05.2023 р. № 60412/8.4.1/32-23 надав роз'яснення щодо ключових новацій та змін у відносинах у сфері державної реєстрації прав на нерухомість.
1. У Порядку ведення врегульовано відносини, пов'язані з впровадженням механізмів належної ідентифікації суб'єкта речового права, обтяження речового права.
На сьогодні реєстраційні дії можуть проводитися щодо припинення іншого речового права, похідного від права власності, обтяження речового права, записи про які містяться в невід'ємній архівній складовій частині Державного реєстру прав.
Саме тому пункт 44 Порядку ведення доповнено новим абзацом, що дозволятиме державному реєстратору за наявності відповідних правових підстав проводити державну реєстрацію припинення іншого речового права, похідного від права власності, обтяження речового права, записи про які містяться в невід'ємній архівній складовій частині Державного реєстру прав та не містять ідентифікації суб'єкта речового права, обтяження речового права.
Оскільки програмне забезпечення Державного реєстру прав в подальшому надаватиме можливість проводити реєстраційні дії виключно щодо ідентифікованого суб'єкта речового права, обтяження речового права, то у випадку, описаному вище, державна реєстрація буде проводитися без перенесення записів до розділу чи спеціального розділу Державного реєстру прав шляхом погашення в його невід'ємній архівній складовій частині.
2. У пункті 5-1 Порядку реєстрації уточнено положення, пов'язані з реєстрацією у базі даних заяв судових рішень про заборону вчинення реєстраційних дій, судове рішення про скасування судового рішення, що було підставою для прийняття рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, судове рішення про скасування заборони вчинення реєстраційних дій, а також заяви власника про заборону вчинення реєстраційних дій, про відкликання заяви про заборону вчинення реєстраційних дій.
Відповідні реєстраційні дії:
-
може здійснювати тільки державний реєстратор;
-
на підставі судового рішення здійснюються виключно в порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав та Єдиного державного реєстру судових рішень шляхом отримання примірника судового рішення в електронній формі;
-
у разі коли заявником є слідчий або прокурор, вимога щодо отримання примірника судового рішення в електронній формі не застосовується.
3. Порядок реєстрації доповнено положеннями щодо застосування державним реєстратором відмови у державній реєстрації прав у зв'язку із прийняттям РНБО та введенням в дію Указом Президента України рішення про застосування санкцій.
Державний реєстратор протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення щодо відмови в державній реєстрації прав у такому випадку надсилає до Мін'юсту копію такого рішення.
Також зазнав змін в частині здійснення моніторингу реєстраційних дій щодо фізичних та юридичних осіб, до яких застосовані санкції, Порядок здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2016 року № 990.
4. Врегульовано відносини, пов'язані з державною реєстрацією права власності на об'єкти нерухомого майна, що складаються з декількох об'єктів, які є самостійними об'єктами нерухомого майна, з урахуванням законодавчого регулювання відносин у сфері містобудування.
Відповідно до частини другої статті 26-2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" ідентифікатор об'єкта будівництва (закінченого будівництвом об'єкта) присвоюється, зокрема, будинку, будівлі, споруді (у тому числі в комплексі).
Водночас Порядком реєстрації передбачається, що присвоєння кожному із зазначених у цьому абзаці закінчених будівництвом об'єктів окремої адреси не вимагається.
5. Врегульовано відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав у результаті розпоряджання майном, що перебуває у спільній сумісній власності подружжя (колишнього подружжя).
Передбачено складання та підписання документів обома із подружжя (колишнього подружжя), яким на праві спільної власності належить майно, незалежно від того, що в Державному реєстрі прав наявні відомості лише про одного з них (відомості про "титульного" власника).
6. Врегульовано відносини, пов'язані з отриманням з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва відомостей про технічні характеристики на закінчений будівництвом об'єкт чи об'єкт будівництва.
Так, перевірка наявності відомостей про технічні характеристики закінченого будівництвом об'єкта чи об'єкта будівництва в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва у разі проведення державної реєстрації права власності, реєстрацію якого було проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, не проводиться у разі:
-
державної реєстрації права власності на житло за заявами, поданими в електронній формі;
-
державної реєстрації права власності в умовах воєнного стану та протягом одного року з дня його припинення або скасування.
7. Впроваджено для державної реєстрації припинення права власності на закінчений будівництвом об'єкт чи об'єкт будівництва у зв'язку з відмовою власника від права власності подання заяви власника (співвласників) такого об'єкта, справжність підпису на якій засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат".
Джерело @ Ліга:Закон