Стресостійкість бізнесу стає світовим трендом, і українські підприємці в цьому плані безумовно можуть показати приклад всім іншим. Якщо у 2022 році основною метою компаній було вижити, то у 2023 вже йдеться не тільки про відновлення, а й навіть про розвиток. Згідно зі свіжим опитуванням Дія.Бізнес та Advanter Group, серед власників малого й середнього бізнесу, 8% підприємств вийшли на показники 2021 року, ще 9% — наростили обсяги, порівняно з довоєнним періодом. Загалом третина українських компаній очікує на зростання в поточному році.
В чому секрет такої надзвичайної стійкості? Універсальної формули резистентності не існує, але можна говорити про 5 основних правил, які допомагають вистояти в умовах економічної нестабільності.
1. Турбуйтесь про команду
Колектив — основа будь-якого бізнесу та реалізатор всіх його процесів. Якщо команда не стійка й не впевнена, забезпечити стабільність компанії майже неможливо.
Фактори, які впливають на ефективну роботу ваших працівників:
- Матеріальне забезпечення. Саме заробітна платня зазвичай очолює рейтинг очікувань шукачів роботи, а в нестабільний воєнний час це питання стає ще більш важливим. Працівники хочуть бути впевненими у своєчасній та повній оплаті їхньої праці, щоб відчувати себе у безпеці. Тому в деяких випадках, замість урізання зарплат, варто розглянути розширення функціонала.
- Лояльне ставлення. Якщо працівник відчуває підтримку — він виконує роботу ефективніше. Наприклад, на початку повномасштабного вторгнення частина українських компаній дала можливість своїм фахівцям переїхати у більш безпечні регіони та працювати дистанційно. Так працівники мали змогу адаптуватись та згодом повернутись, що підвищило їхню лояльність до працедавця.
- Можливість навчання. Слід надавати працівникам інструменти для особистого та професійного зростання. Згідно з дослідженням TalentLMS, працівники, які отримують регулярне навчання, на 22% продуктивніші за своїх колег. Окрім того, постійне підвищення кваліфікації команди може допомогти бізнесу адаптуватись до змін, зокрема в технологіях, законодавстві, тенденціях споживання тощо.
2. Сформуйте запаси ресурсів
Матеріальний резерв — важлива складова стійкості бізнесу та його готовності до ризиків. За статистикою, резервні фонди мають 60% компаній у Європі та понад 70% — у США.
Середній розмір цих фондів становить 17% від річного обороту компанії. Ця світова практика застосовується і в нашій компанії. Ще на початку пандемії коронавірусу створили накопичувальний фонд, куди відкладали близько 20% від своїх прибутків. Цей рахунок постійно поповнювався, тож на початок війни мали певні ресурси на релокацію, закупівлю додаткового обладнання та амортизаційні витрати.
Такий резервний портфель краще диверсифікувати, щоб не втратити всі кошти у разі економічних змін. З урахуванням ситуації в Україні, це можуть бути вкладення у золоті, доларах, євро та криптовалюті. У разі, якщо щось одне із цього обвалиться, ресурсів повинно залишитись достатньо для забезпечення фінансової стабільності.
На створення фінансової подушки потрібен час. Тому, якщо ви не маєте резервного фонду, варто задуматись про його створення вже зараз.
3. Будьте готові до змін
На стійкість бізнесу суттєво впливає його мобільність. Сучасні умови диктують необхідність приймати швидкі рішення — до цього мають бути готові й керівники, і працівники.
Наприклад, якщо компанії для продовження роботи знадобився переїзд, завдяки заздалегідь складеному плану ви зможете відносно оперативно здійснити релокацію. Інший приклад: припинив роботу один з основних клієнтів, і вам потрібно швидко шукати, чим заповнити виробництво. Розв’язання проблеми — постійний моніторинг нових продуктів, рішень, матеріалів та постачальників. Без гнучкого підходу вам буде складно вистояти у середовищі, яке постійно змінюється.
4. Прокачуйте свою проактивність
Запорука згуртованості команди — сильний лідер. Стреси та тривожність через війну викликають у людей постійні сумніви та відчуття небезпеки. Потужна внутрішня комунікація та проактивність керівника здатні надихнути працівників та сформувати у них почуття захищеності.
Яскравий приклад — топ менеджери, які встигають і плідно працювати, і надавати допомогу військовим, переселенцям, благодійним організаціям. Вони використовують свої контакти та експертність, щоб змінювати щось навколо себе. Навколо таких людей зазвичай гуртується вмотивована команда, яка готова спільно долати перешкоди.
5. Вірте
Першою чергою — у власні сили, компетентність та досвід. Український бізнес вже продемонстрував, що може працювати у найскладніших умовах. Та навіть покращувати показники — майже 10% підприємств вказали на зростання обсягів порівняно з періодом до повномасштабного вторгнення. Все це було б неможливо без віри, яка є актуальним елементом стійкості.
Згідно з дослідженням, проведеним Payoneer, 84% керівників малого та середнього бізнесу вказують, що підвищити командний дух у компаніях допомогли спільне волонтерство та підтримка армії. Тож останній, але не зазначенням пункт — це віра в Україну та наші Збройні сили.
Віктор Андрухів - Співзасновник Fibermix та Savex Minerals
Джерело @ marketer.ua