НКЦПФР рішенням від 02.05.2023 № 485 затвердила зміни до Положення про здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Зокрема, встановлено, що суб'єкт первинного фінансового моніторингу має забезпечити перевірку наявності бездоганної ділової репутації та відсутності громадянства (підданства) Російської Федерації та/або Республіки Білорусь в усіх працівників суб'єкта первинного фінансового моніторингу, залучених до проведення первинного фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник, який призначається на посаду на рівні керівництва суб'єкта первинного фінансового моніторингу, повинен працювати в цьому суб'єкті первинного фінансового моніторингу за основним місцем роботи, мати бездоганну ділову репутацію не мати громадянства (підданства) Російської Федерації та/або Республіки Білорусь та відповідати кваліфікаційним вимогам. Суб'єкт первинного фінансового моніторингу перевіряє ділову репутацію особи та її відповідність кваліфікаційним вимогам на підставі документів та інформації, зокрема, для оцінки ділової репутації особи, включаючи довідку компетентного органу країни постійного місця проживання фізичної особи, виданої не пізніше трьох місяців до здійснення перевірки відповідності особи, про відсутність судимості за злочини проти основ національної безпеки України, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, громадської безпеки, власності, у сфері господарської діяльності, у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп'ютерів), систем та комп'ютерних мереж і мереж електрозв'язку.
Особа, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, повинна також мати бездоганну ділову репутацію та не мати громадянства (підданства) Російської Федерації та/або Республіки Білорусь.
Суб'єкт первинного фінансового моніторингу до встановлення ділових відносин, проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин та під час проведення на постійній основі моніторингу ділових відносин забезпечує виявлення факту належності:
-
клієнта до особи, яка є громадянином Російської Федерації та/або Республіки Білорусь (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або до особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) якої є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнта до особи, яка є юридичною особою - резидентом Російської Федерації та/або Республіки Білорусь;
-
клієнта до особи, кінцевими бенефіціарними власниками якої є громадяни Російської Федерації та/або Республіки Білорусь (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнта до особи, засновником (учасником, акціонером) або власником якої прямо чи опосередковано через інші юридичні особи (трасти, інші подібні правові утворення) є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнта до осіб, щодо яких суб'єктом первинного фінансового моніторингу під час здійснення моніторингу фінансових операцій із застосуванням ризик-орієнтованого підходу за результатами перевірки джерела коштів встановлено, що джерело коштів, пов'язаних з фінансовою операцією такого клієнта, походить з Російської Федерації та/або Республіки Білорусь;
-
клієнта до особи, яка здійснює передачу (отримання) активів до (з) України, використовуючи депозитарні установи, банки, інші фінансові установи та небанківських надавачів платіжних послуг, місцем перебування та/або реєстрації яких є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнта до осіб, стосовно яких з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань виключено інформацію про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або внесено відмітку про визнання Національним банком України структури власності юридичної особи непрозорою.
Посилені заходи належної перевірки клієнта
Суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний встановити високий ризик ділових відносин (фінансової операції без встановлення ділових відносин) та здійснити посилені заходи належної перевірки, зокрема стосовно таких клієнтів:
-
клієнтів, які є громадянами Російської Федерації та/або Республіки Білорусь (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнтів, які є юридичними особами - резидентами Російської Федерації та/або Республіки Білорусь;
-
клієнтів, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни Російської Федерації та/або Республіки Білорусь (крім громадян такої держави, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року), та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнтів, засновником (учасником, акціонером) або власником яких прямо чи опосередковано через інші юридичні особи (трасти, інші подібні правові утворення) є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь;
-
клієнтів, щодо яких суб'єктом первинного фінансового моніторингу під час здійснення моніторингу фінансових операцій із застосуванням ризик-орієнтованого підходу за результатами перевірки джерела коштів встановлено, що джерело коштів, пов'язаних з фінансовою операцією такого клієнта, походить з Російської Федерації та/або Республіки Білорусь;
-
клієнтів, які здійснюють передачу (отримання) активів до (з) України, використовуючи депозитарні установи, банки, інші фінансові установи та небанківських надавачів платіжних послуг, місцем перебування та/або реєстрації яких є Російська Федерація та/або Республіка Білорусь.
Суб'єкт первинного фінансового моніторингу зобов'язаний здійснювати посилені заходи належної перевірки щодо клієнта, який здійснює фінансові операції, учасниками яких є особи, що мають реєстрацію, місце проживання або місцезнаходженняв Російській Федерації та/або в Республіці Білорусь, та/або в державі (юрисдикції), що не виконує чи неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.
Віддалене встановлення ділових відносин
Процедура здійснення верифікації в режимі відеотрансляції може використовуватись суб'єктом первинного фінансового моніторингу для клієнтів - фізичних осіб та фізичних осіб - представників клієнтів, які є резидентами або нерезидентами, які зареєстровані в державі, що є членом Європейського Союзу та/або членом Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), крім Російської Федерації, за винятком громадян Російської Федерації, яким надано статус учасника бойових дій після 14 квітня 2014 року.
Використання інформації про клієнта, отриманої від третьої особи
Ділова репутація третьої особи, з якою суб'єкт первинного фінансового моніторингу встановлює договірні відносини, повинна відповідати наступній вимозі:
-
державою проживання (перебування, реєстрації) учасників та/або кінцевого бенефіціарного власника не є держава (територія): віднесена Кабінетом Міністрів України до переліку офшорних зон; держава (юрисдикція), що не виконує або неналежним чином виконує рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення; Російська Федерація; Республіка Білорусь; територія, визначена Законом України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.
Джерело @ Ліга:Закон