Компанія, заснована лише три роки тому, формує зразок залучення фінансування і вже продала значну частину майбутньої сталі.
В той час коли ще точаться дискусії яку сталь можна називати низьковуглецевою або «зеленою», європейські компанії вже визначилися зі шляхом декарбонізації, декларують певні цілі, реалізують пілотні проекти, залучають кошти.
Знаковий проєкт
Основним шляхом виробництва «зеленої» сталі обрана технологія DRI-EAF, коли сталь виробляється у електропечах із продуктів заліза прямого відновлення, що отримане за допомогою водню. В свою чергу водень має генеруватися шляхом електролізу з використанням води та електроенергії з відновлюваних джерел. Таким шляхом йдуть найбільші гравці ринку, наприклад, такі як ArcelorMittal, ThyssenKrupp, Saltzgitter.
Металургійне виробництво є капіталомістким, тобто потребує значних інвестицій для розвитку. Тому дуже незвичним для цього ринку стала поява стартапів, що мають на меті створення з нуля виробництва низьковуглецевої сталі.
Одним із найпомітніших став проєкт шведської компанії H2 Green Steel (H2GS), заснованого лише три роки тому. Ця компанія, близька до завершення будівництва свого новаторського підприємства у Бодені (північ Швеції) загальною вартістю €5 млрд.
«Проєкт H2 Green Steel є захоплюючим кроком у переході європейського сталеливарного сектору до вуглецевої нейтральності», – зауважують у промисловій компанії SMS Group, назвавши його знаковим.
Ще одна відмінність – велика кількість співінвесторів, що є нетиповим для великих інфраструктурних проєктів, зауважують у американському Rocky Mountain Institute (RMI). H2GS налічує понад двадцять – від засновника Spotify та відомих сімейних офісів до інвестиційних фондів і промислових корпорацій. Партнерами у капіталі також є постачальники компонентів та обладнання, майбутні клієнти компанії.
Місія – декарбонізація
H2 Green Steel була заснована у 2020 році, визначивши місією прискорення декарбонізації металургії за допомогою використання «зеленого» водню.
Засновником і найбільшим акціонером шведського стартапу стала інвестиційна компанія Vargas Holding, яка, зокрема, вже мала досвід запуску Northolt – постачальника екологічних акумуляторних елементів і систем. Останній відіграв важливу роль у виникненні H2 Green Steel. Окрім того, джерелом натхнення став новаторський проект HYBRIT (засновники – SSAB, LKAB і Vattenfall), перший пілотний завод якого із виробництва губчастого заліза без викопного палива відкрили в серпні 2020-го.
У 2021-му H2GS очолив Генрік Хенрікссон, який у 2016-2021 роках обіймав посаду гендиректора Scania. Гаральд Мікс, голова правління Vargas, зауважив, що Хенрікссон, очолюючи найбільшого шведського виробника автобусів і вантажівок, був одним із найбільш активних лідерів бізнес-спільноти у впровадженні заходів щодо запобігання зміні клімату.
Що планується
Підготовчі роботи на шведському майданчику тривають з літа 2022-го. У червні 2023-го року проєкт отримав повний екологічний дозвіл на будівництво та експлуатацію, наразі розпочинаються роботи із зведення фундаментів і будівель. Як розповіла Argus Media головний технічний директор H2GS Марія Перссон Гулда, контракти на обладнання були укладені понад рік тому, тож проєктування по ним скоро завершиться.
Очікується, що завод буде запущено до кінця 2025-го, на першому етапі його потужність складе 2,5 млн т «зеленої» сталі на рік з нарощуванням комерційних обсягів у 2026-му. До 2030-го компанія планує щорічно виробляти у Бодені 5 млн т сталі.
Підприємство H2 Green Steel матиме установку для виробництва заліза прямого відновлення (DRI), що буде працювати на основі технології Midrex (дочірня компанія японської Kobe Steel, що інвестувала у шведський стартап для зміцнення партнерства). Завод Midrex H2 буде щорічно виробляти 2,1 млн т DRI та HBI. Його створять консорціум Midrex і Paul Wurth, компанія групи SMS.
Німецька SMS Group також поставить технологічне обладнання для металургійного виробництва, укомплектувавши плавильний цех на базі EAF, цех лиття та гарячої прокатки, а також сучасний комплекс холодної прокатки та обробки для виробництва широкого асортименту продукції з доданою вартістю. Як зазначають у SMS, технологічне обладнання розроблено не лише для мінімальних викидів вуглецю, але й для виробництва передових марок автомобільної сталі.
Замовлення на електролізну установку потужністю 700 МВ (імовірно, що на момент введення в експлуатацію вона стане однією з найбільших у світі установок AWE) отримала німецька Thyssenkrupp Nucera. Водень, вироблений в Бодені, споживатиметься на місці для відновлення залізної руди до губчастого заліза.
Марія Перссон Гулда каже, що компанія вітає будь які технології та розробки, які допомогають у вирішенні кламатичної кризи. Шведский стартап прагне дізнатися якомога більше про них, аби зрозуміти, де можна знайти найдешевший водень і як у рамках власної експансії звернути увагу на ці місця.
Представниця компанії визнає – електролізер H2 Green Steel буде дорожчим за ті, які можна буде придбати за 5-10 років, проте вони отримають необхідні знання із проектування, встановлення та експлуатації таких установок, які зможуть застосувати у подальшому.
Вдала локація
Метод H2GS потребує значної кількості електроенергії — при виході на повну річну потужність у 5 млн «зеленої» сталі буде потрібно 13-15 ТВт·год електроенергії на рік. Це становить близько десятої частини загальної потужності Швеції.
H2GS будує свій завод у Бодені, місті на півночі країни. Як зауважують у Midrex, він розташується в районі з одними з найнижчих витрат на електроенергію в Європі, і велику роль у цьому відіграє «зелена» енергетика, що становить близько 90% місцевого енергобалансу. Вартість е/е тут знаходиться на рівні, що робить конкурентоспроможною «зелену» сталь.
Компанія не стала самостійно будувати та фінансувати виробництво відновлювальної електроенергії, шведський стартап домовився про її купівлю у норвезької Statkraft (2 ТВт-год/рік) та фінської Fortum (2,3 ТВт-год/рік) для живлення електролізера.
Боден також був обраний завдяки доступу до високоякісної залізної руди та сприятливій інфраструктурі (залізниця Мальмбанан і порт Лулео). У травні поточного року H2 Green Steel підписала угоду про співпрацю із портом, обравши його основним логістичним і транспортним центром.
Втім, доступ до якісної руди у регіоні, що було одним із найважливіших факторів життєздатності проєкту, не дав переваги. H2GS не змогла досягти угоди із шведською гірничодобувною компанією LKAB, яка займається видобутком руди в Норботтені, приблизно в 15 милях від потужностей у Бодені.
Представники H2GS зауважували, що угода стосовно шведської залізної руди займає більше часу, аніж вони сподівалися, проте тримають двері відкритими. Своєю чергою, LKAB стверджує, що її інфраструктури недостатньо для постачання на завод H2GS – у червні поточного року компанія підтвердила, що це неможливо найближчим часом.
У результаті H2 Green Steel імпортуватиме ЗРС із Канади та Бразилії – у серпні вона підписала дві багаторічні угоди на постачання DRI-окатишів із Rio Tinto та Vale.
Етапи фінансування
- У лютому 2021 року H2GS оголосила про відкриття фінансування серії А з метою залучити €50 млн євро для проєкту у Бодені (загальний обсяг фінансування першої фази проекту оцінювався приблизно у €2,5 млрд).
- У травні 2021 року компанія успішно закрила акціонерне фінансування серії А на суму $105 млн,
- У жовтні 2022 року стартап оголосив, що закрив фінансування акціонерного капіталу серії В на суму €260 млн,
- У тому ж місяці було оголошено про залучення боргового фінансування у €3,5 млрд від європейських інституцій. Компанія отримала умовні зобов’язання щодо пріоритетного боргу в розмірі €3,3 млрд від Шведської експортно-кредитної корпорації (Svensk Exportkredit) та п’яти комерційних банків. Деякі інші кредитори видали листи про наміри щодо кредитних гарантій.
У вересні 2023-го, під час найбільшого приватного розміщення в Європі у поточному році, H2 Green Steel залучила близько €1,5 млрд від групи інвесторів на чолі з Altor, GIC, Hy24 і Just Climate.
Приватне розміщення спільно очолили новий інвестор – найбільший у Європі приватний інвестиційний дім Hy24 – разом з чинними (Altor, GIC і Just Climate).
«H2 Green Steel Boden – найпередовіший великомасштабний екологічний промисловий проєкт у світі. Це новатор у декарбонізації таких галузей промисловості, у яких важко зменшити викиди, таких як металургія. Інвестиції фонду чистої водневої інфраструктури Hy24 підтримають амбіції H2 Green Steel суттєво змінити ринки сталі, забезпечивши екологічну альтернативу своїм покупцям і партнерам», – говорить П’єр-Етьєнн Франк, гендиректор Hy24.
Остання угода також включає нових інвесторів Andra AP-fonden і Temasek, і групу вже залучених, які продовжують підтримувати H2 Green Steel додатковим капіталом. Зокрема, німецький виробник автокомплектуючих Schaeffler погодився інвестувати ще €65 млн, і його загальна частка в інвестиціях досягла €100 млн. Це найбільший капітал, який Schaeffler будь-коли вкладав у міноритарну частку іншої компанії.
Попередні продажі
Від початку у H2GS припускали, що їх проєкт буде націлений на автомобільну промисловість. Станом на травень минулого року компанія підписала попередні довгострокові угоди на постачання понад 1,5 млн т сталі на рік протягом 5-7 років, із запланованого початкового річного обсягу виробництва в 2,5 млн.
Серед майбутніх клієнтів були і автогіганти або поставники автомобільних комплектуючих – BMW Group, Scania та Mercedes-Benz (обидві стали одними із перших інвесторів), Schaeffler, ZF Group та інші. У вересні 2023-го була укладена довгострокова угода про постачання сталі із Volvo Group.
Однак інтерес до «зеленої» сталі виявився ширшим, тож постачання зарезервували великі виробники побутової техніки, зокрема, Electrolux та Miele, та потужні гравці, що займаються продажем, переробкою та виробництвом сталі.
У травні 2023-го H2 Green Steel підписала 7-річну угоду з Marcegaglia вартістю приблизно €1,79 млрд, яка передбачає постачання сталі з заводу у Бодені на підприємства італійської сталеливарної групи в Південній Європі, Великій Британії та Польщі. Marcegaglia одночасно є інвестором H2 стартапу і першим клієнтом. У червні було укладено багаторічний контракт із Cargill Metals (підрозділ американської Cargill) – компанія працює в понад 25 портах і на більш ніж 50 складах по всьому світі.
«Сектори автомобільної промисловості, побутової техніки та відновлюваних джерел енергії є першими рушіями «зеленого» ринку сталі. Ці галузі мають високу концентрацію ринку та тиск з боку покупців або відповідних політик. Ми оцінюємо потенційний попит на низьковуглецеву сталь у ЄС у 2030 році у 20 – 29 млн т», – зазначає головний аналітик GMK Center Андрій Тарасенко.
Окрім того, H2GS зробила крок у нову сферу, влітку 2023 року уклавши угоду із шведською Gotland Company, що розробляє, фрахтує та експлуатує пасажирські пороми. H2 Green Steel виконає техніко-економічне обґрунтування, щоб оцінити можливість постачання «зеленого» водню на майбутні судна судноплавної компанії. Gotland розробляє два нових кораблі серії Horizon, які зможуть працювати на екологічному паливі.
Цікаво, що новий металургійний завод буде дуже відрізнятися від традиційного ще й з точки зору дизайну та функцій, пише Bodenxt. Кожна частина території – від фабричних будівель до зелених переходів для тварин і людей, ретельно спроектована, щоб вписатися в довколишнє середовище.
Як зазначають оглядачі, у Швеції завдяки H2GS формується шаблон проектного фінансування, який можна застосовувати для промислових центрів у інших країнах.
«Такі проекти як H2GS мають ефективну бізнес-модель. Це доводить той факт, що згодом на ринку були анонсовані інші аналогічні проекти, а також відбувається процес масштабування самого H2 Green Steel», -зазначає Андрій Тарасенко.
Якщо цей проєкт виявиться успішним, він стане першим великомасштабним новим підприємством з виробництва «зеленої» сталі в Європі – дехто вже називає це новою індустріальною революцією.
Джерело @ GMK Center