Кабмін схвалив законопроект, яким пропонується внести зміни до 122 законодавчих актів і привести їх у відповідність із законом про адміністративну процедуру, що набере чинності з 15 грудня 2023 року.
Про це інформує «Закон і Бізнес» з посиланням на КМУ.
Загальна адміністративна процедура має стати алгоритмом швидких і передбачуваних дій як щодо надання, так і для отримання державних послуг. А закон про адмінпроцедуру дозволить вперше на законодавчому рівні врегулювати всю сукупність багатоманітних відносин між державою і фізичними та юридичними особами.
Однак, щоб правила загальної адміністративної процедури запрацювали на практиці — необхідно привести у відповідність спеціальне законодавство. За попередніми оцінками експертів, зміни потрібні до 135 законодавчих актів. Ухвалений Урядом комплексний законопроект вносить зміни у переважну більшість — 122 закони та кодекси.
У Мін’юсті зазначають, що проект закону мінімізує дублювання норм та спеціальних процедур, максимально уніфікує адміністративні процедури, щоб громадяни та бізнес мали однаковий алгоритм відносин із державою. Це сприятиме наближенню законодавства України до європейських стандартів, оскільки для європейської спільноти право осіб на належне управління є одним із основоположних прав громадян держав-членів ЄС.
На думку заступника міністра юстиції Олександра Банчука, надзвичайно важливо, щоб законопроект пройшов усі етапи розгляду і був ухвалений Парламентом до набрання чинності ЗАП, адже без цих змін правила загальної адміністративної процедури не запрацюють повноцінно. Окрім того, приведення законодавства у відповідність до ЗАП є однією з умов надання Україні макрофінансової допомоги ЄС у 2023 році у розмірі 18 млрд євро.
Правила загальної адміністративної процедури передбачають:
- обов’язок органів влади мотивувати негативні рішення і роз’яснювати особам причини їхнього прийняття та порядок оскарження;
- право особи бути вислуханою та надати пояснення у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення;
- менше бюрократичних вимог до громадян і бізнесу. Адміністративний орган самостійно збирає необхідні докази (відомості, інформацію). Адміністративний орган не має права вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє адмінорган або інші органи державної влади;
- можливість усунення недоліків у поданій особою заяві зі збереженням первинної дати її подання;
- залучення чітко визначеного кола заінтересованих осіб, законні інтереси яких зачіпаються, що дозволяє приймати збалансовані рішення;
- обов’язок адміністративного органу виправляти свої помилки. Відповідно до ЗАП, адміністративний орган, який порушив права, свободи чи законні інтереси, зобов’язаний з власної ініціативи в розумний строк з дня їх виявлення негайно поновити їх, не чекаючи надходження скарги чи позову, та запобігати повторним порушенням у майбутньому.
Джерело @ Закон і Бізнес