Діяльність бізнесів завжди пов'язана з ризиками, а особливо під час війни. Різкі зміни регуляторних вимог, питання мобілізації та бронювання працівників, судові позови проти рф, експорт та імпорт продукції, “токсичні” контрагенти - ось лише невеликий перелік факторів, за яким стежать українські підприємці.
З початком повномасштабного вторгнення кожна компанія була змушена перелаштуватись до реалій воєнного часу та переглянути підходи на майбутнє.
У цій статті розбираємо як і для чого контролювати ризики та чому інформація - ключ до успіху.
Що змінилося для бізнесу під час війни?
Коли йдеться про ризики воєнного часу, першими на думку спадають майнові втрати. Але є й інші важливі фактори, які бізнес повинен враховувати:
-
Законодавство та регуляторні вимоги стали змінюватись швидше, із меншим періодом від ухвалення законів до їх набуття чинності.
-
Вимоги фінмоніторингу стали жорсткішими, а також посилилась відповідальність за співпрацю з контрагентами та фізособами рф.
-
Кількість ресурсів зменшилась, а ціна менеджерських помилок зросла. Тож для бізнесів є актуальною потреба в оптимізації процесів та управлінні ризиками.
-
Щодня збільшується кількість даних та джерел, які потрібно моніторити.
Тож як діяти в цьому мінливому ландшафті? Ухвалювати ефективні рішення та зменшити негативні наслідки для бізнесу? Завдяки контролю багатьох інформаційних ресурсів та потоків.
Регуляторні ризики
Регуляторні ризики виникають тоді, коли компанія не дотримується певних вимог. Це можуть бути постанови регуляторів, закони, міжнародні стандарти тощо.
Якщо бізнес не звертає увагу на ці правила, він може отримати штраф, судовий позов чи навіть заборону на діяльність. Також порушення негативно впливають на репутацію компанії та можуть призвести до відтоку партнерів, інвесторів та клієнтів.
В умовах війни контролювати регуляторні ризики стало складніше, адже було одночасно ухвалено велику кількість регуляторних змін. Кожного дня законодавці пропонують новації, що впливають на кожного підприємця в Україні. Це стосується й адаптації під стандарти ЄС та ухваленню міжнародних угод, й трудових питань під час воєнного стану, й особливостей звітності та перевірок під час війни.
Що контролювати?
-
Міжнародне та українське законодавство,
-
НПА та регуляторні акти (галузеві та в цілому для бізнесу),
-
Постанови та рекомендації контролюючих органів,
-
Аналітику та новини галузі.
Ризики з контрагентами
Недобросовісний клієнт чи партнер може завдати значної шкоди. Для прикладу, бізнес може втратити кошти або отримати юридичні проблеми.
До особливо негативних наслідків може призвести співпраця з особами афілійованими з рф та рб. Окрім наслідків, передбачених законодавством України та регуляторами, це й репутаційні втрати, адже через токсичні зв'язки компанія може втратити клієнтів як на українському, так і на європейському ринку.
Що контролювати?
-
Дані з державних реєстрів,
-
Українські та міжнародні списки санкцій,
-
Судові рішення щодо компанії,
-
Негативні згадки в ЗМІ.
Договірні ризики
Договори становлять основу діяльності бізнесу та визначають умови співпраці з кожним співробітником, клієнтом, підрядником чи постачальником.
Для українських компаній, війна внесла корективи і в цей аспект діяльності - адже багато галузей почали шукати виходи на закордонні ринки та укладати договори з іноземними контрагентами.
При такому розширені потрібно особливо уважно контролювати ризики, зокрема в частині правил іноземних юрисдикцій, перевірки компаній та фізосіб-нерезидентів, національні вимоги щодо компаній, які здійснюють діяльність чи надають послуги закордоном.
Що контролювати?
-
НПА і судову практику,
-
Дані сторін,
-
Наявність бази шаблони договорів,
-
Правки і кількість версій драфту,
-
Типові помилки (дати, суми, незначущі слова).
Репутаційні ризики
В цифровому світі репутація компанії має ще більше значення, ніж раніше. Адже будь-яка негативна історія може вмить розлетітися по всьому світі, спричинивши відтік клієнтів та бізнес-партнерів.
Вірогідно, з кожним роком потреба в контролі репутації посилюватиметься. Зокрема, під впливом глобального тренду на ESG (дотримання компанією стандартів сталого розвитку), а також зростанню вибагливості аудиторії щодо етичності брендів та їх соціальної відповідальності.
Що контролювати?
-
Згадки в медіа щодо компанії та ключових представників,
-
Згадки в медіа про партнерів та конкурентів,
-
Ключові міжнародні та українські новини + новини галузі.
Судові ризики
Судові рішення мають значення не лише для юридичних департаментів. Поряд з регуляторним ландшафтом, що визначає правила для ринку, підприємства повинні розуміти й судову практику, що стосуються їхніх секторів.
Пильне відстеження судових рішень дозволяє компаніям уникати подібних прецедентів або будувати виграшну стратегію захисту в суді. Для фірм, які планують подавати позов до суду, моніторинг судових рішень дає цінну інформацію про ймовірність позитивного вирішення їх питання.
Що контролювати?
-
Судову практику України та правові позиції ВС,
-
Подібні судові справи,
-
Позитивні і негативні кейси, релевантні для компанії.
Майбутнє - за компаніями, що керують ризиками
Сьогодні контроль ризиків - це глобальний тренд, що дозволяє компаніям не просто втриматись “на плаву”, а й перетворити несприятливі умови на свою користь.
Адаптивність бізнесу до ризиків і змін відкриває перспективи за багатьма напрямами: для пошуку інвесторів, побудови довіри клієнтів, виходу на міжнародні ринки, позитивного іміджу та репутації. Це створює стратегічну й конкурентну перевагу, дає можливість бізнесам вийти в лідери ринку.
Джерело @ Ліга:Закон