Останні місяці всі навкруги стурбовані нововведеннями в законодавстві, які вступили в силу з початком 2024 року.
Так, відбулись зміни в статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)». Відповідно до цих змін, власники земельних паїв повинні здійснити оформлення права власності на них до 1 січня 2025 року.
Головним документом, який посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат, виданий районною (міською) державною адміністрацією.
Зверніть увагу, що сертифікат на пай — це не право власності на землю. Даний документ підтверджує лише ваше право користуватися угіддям і те, що ви можете оформити цю ділянку у власність.
Тому всім власникам сертифікатів на паї та/або їх спадкоємцям варто зауважити, що кінцевий термін для оформлення прав на землю — до 1 січня 2025 року. Якщо ви як власник паю (або їх спадкоємці) не оформили право власності на земельну ділянку, ви вважатиметесь особою, що відмовилася від одержання земельної ділянки. Ці паї будуть вважатись невитребуваними та передані до комунальної власності територіальної громади, на території якої вона розташована.
Що потрібно зробити для оформлення права власності та отримання витягу з реєстру речових прав на нерухоме майно, якщо у вас є сертифікат?
1. Вам, як власнику сертифіката на пай, насамперед необхідно звернутися до органу місцевого самоврядування із заявою про виділення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). Строк розгляду такої заяви складає до 30 днів. До заяви необхідно додати копію сертифіката на земельну частку (пай).
2. Далі, отримавши рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельної частки, вам, як майбутньому землевласнику, потрібно звернутися до землевпорядної організації та укласти договір на виконання робіт із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та виготовлення документації із землеустрою.
Після здійснення робіт цією організацією ви отримуєте проєкт землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
3. Коли у вас на руках вже є проєкт землеустрою, слід присвоїти земельній ділянці кадастровий номер. Для цього потрібно звернутися до реєстратора місцевого органу Державного земельного кадастру з відповідною заявою та виготовленою технічною документацією.
Сформованою ділянкою вважається ділянка, якій присвоєно кадастровий номер відповідно до ч. 4 ст. 79-1 Земельного Кодексу України. Далі така ділянка підлягає державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Результатом вашого звернення до Державного земельного кадастру є витяг, який містить інформацію про земельну ділянку та підтверджує реєстрацію даних у земельному кадастрі.
4. Далі, з технічною документацією та витягом із Державного земельного кадастру, вам необхідно знов звернутись до органу місцевого самоврядування (селищної ради) з заявою про затвердження проєктної документації із землеустрою, де ви отримаєте рішення про передачу у власність земельної ділянки на місцевості.
5. На підставі рішення місцевої ради зверніться до ЦНАПу або державного реєстратора, щоб зареєструвати права власності на земельну ділянку. Після даного кроку ви отримаєте Витяг про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно. Це завершальний етап.
Наголошуємо, якщо ви є власником земельного паю, рекомендуємо вчасно звернутися за оформленням документів для здійснення реєстрації права власності на земельний пай. Оскільки, здійснивши вчасно вищезазначені дії, ви зможете зберегти своє право на земельний пай після 1 січня 2025 року.
Тетяна Кравченко, керуючий партнер Provida Legal Company
Надія Возна, молодший юрист Provida Legal Company
Джерело @ AgroPortal