9 листопада 2017 року Верховна Рада планує розглянути у першому читанні законопроект №4835-д про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії. На думку суб'єктів господарювання та профільних асоціацій, які працюють у сфері поводження з відходами, зокрема, Української пакувально-екологічної коаліції, яка звернулася до ФРУ, цей документ передчасний. Більше того, він має корупційні ознаки і є обтяжливим для бізнесу. Про це йдеться в повідомленні прес-служби Федерації роботодавців України.
По-перше, законопроект не вирішує наболілу проблему регулювання поводження з відходами загалом, а лише торкається їх використання в якості альтернативних джерел енергії.
По-друге, значна кількість положень законопроекту не відповідають директивам ЄС, які Україна зобов'язалась імплементувати в рамках Угоди про Асоціацію. Зокрема, це стосується штучної мультиплікації норм документу виключно на побутові відходи, а також термінології та нетипових визначень.
По-третє, автори законопроекту №4835-д відносять ТПВ вже до альтернативних джерел енергії. Складається враження, що основною метою законопроекту є створення підстав для отримання додаткових коштів через впровадження зеленого тарифу. Адже, за підрахунками експертів, річний обсяг такого податку оцінується в 6,6 – 7,0 млрд грн. Такі ініціативи є несумісними з оголошеними державою цілями про дерегуляцію та зменшення податкового тиску на реальний сектор економіки.
По-четверте, охоплюючи питання поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ) в цілому, законопроект передбачає створення оператора-посередника з надання послуг із поводження з відходами («виконавця послуг з поводження з побутовими відходами»), який визначається органами місцевого самоврядування. Окрім організації надання послуг та укладання відповідних договорів й проведення розрахунків, виконавець може сам бути визначений суб'єктом господарювання.
На думку представників реального бізнесу, суміщення організаційних функцій та функцій безпосереднього надання послуг з поводження з побутовими відходами може нести потенційні корупційні ризики. Крім того, законопроект передбачає, що порядки визначення виконавця з надання послуг із поводження з відходами та визначення суб'єктів господарювання, які здійснюють надання послуг з утилізації або захоронення побутових відходів, визначаються виконавчими органами місцевих рад та органами місцевого самоврядування, що також може призвести до корупційних дій. Тому вказані порядки мають бути єдиними для всіх і встановлюватись не органами місцевого самоврядування, а на державному рівні.
Тому Федерація роботодавців України поділяє думку профільних об'єднань та суб'єктів господарювання, зайнятих в сфері поводження з ТПВ і вважає розгляд законопроекту №4835-д у парламенті передчасним. На думку Федерації, подібні зміни до законодавства повинні вноситись за узгодженням з профільними міністерствами, Комітетом ВР з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, а також бізнес-спільнотою. Це ж стосується законопроектів №4836, №4837 и №6602, які разом із законопроектом №4835-д входять до єдиного пакету й наразі готуються до розгляду Верховною Радою.