Українські підприємства, що займаються оптовою торгівлею, працюють в дуже різноманітних напрямках і загалом заробляють досить непогано. Однак є категорії, що особливо вирізняються обсягами виручки бізнесу.
Які саме – дослідили в YouControl.
Оптова торгівля – загалом досить “грошовитий” вид діяльності. Окремі її напрямки мають сумарну виручку компаній, що вимірюється сотнями мільярдів гривень. За даними 2018 року, найбільше заробили компанії, які торгують твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. Виручка підприємств, які працюють в цій категорії, виявилася більшою, ніж сумарно у всієї другої п’ятірки ТОПу. Такий результат закріплюється й тим, що із ТОП-20 компаній-оптовиків 2018 року чверть торгує саме паливом. Серед них “ДТЕК Трейдінг”, “Вог-Трейд”, “Окко-бізнес контракт”, “БНК Україна”, “Нафтотрейд ресурс”.
Купівля-продаж вугілля, газу та нафтопродуктів – наймасштабніший сегмент вітчизняного ринку оптової торгівлі. Продукція енергетичного сектору є основою розвитку усієї економіки. Зокрема, на вагомий обсяг виручки компаній-посередників, які працюють на ринку, впливає помітна різниця між собівартістю видобутку (чи імпорту) та цінами, за якими пальне реалізується промисловим споживачам. Дається взнаки і те, що на вийти на цей ринок має обмежене коло підприємств. Також він вирізняється адміністративною зарегульованістю тарифів на окремі види палива. Перша та друга особливості часто сприяють формуванню монопольної ренти і як наслідок – високим показникам виручки.
На другому місці опинилася одна із улюблених категорій українського бізнесу – “Неспеціалізована оптова торгівля”. Цей КВЕД “полюбляють” як крупні оптовики, що займаються реалізацією різноманітної продукції, так і багато компаній з ознаками фіктивності. Показово, що одним із сигналів ризиковості банківських операцій регулятори вважають наявність цього КВЕДу в компаній-контрагентів.
А третьою в ТОПі стала реалізація зерна, необробленого тютюну, насіння і корму для тварин. “Бронзу” зернотрейдерів легко пояснити аграрною спеціалізацією економіки України, де торгівля зерном посідає ключові позиції в структурі вітчизняного експорту. Варто зауважити, що такі аграрні “монстри”, як “Кернел-Трейд” та “Нібулон”, вказують саме оптову торгівлю зерном як основний вид діяльності.
Загалом же десятка категорій опту виявилася дуже різноманітною – українські компанії активно торгують агротоварами та продуктами харчування, товарами важкої та обробної промисловості, фармацевтичними товарами, хімічними продуктами тощо.
Цікаво також те, скільки саме компаній змогли так багато наторгувати для своїх категорій. Наприклад, 120 млрд грн виручки в категорії “Оптова торгівля тютюновими виробами” згенерували всього 47 підприємств, серед яких лідируючі позиції займають “Тедіс Україна”, “ФСМД” та ТОВ "Бритіш Американ Тобакко Сейлз Енд Маркетинг Україна". А от 444 млрд грн для “Неспеціалізованої оптової торгівлі” заробили аж понад 18 тис. компаній. Тож, скоріш за все, вони забезпечили свої високі показники не стільки виручкою окремих крупних гравців, скільки масовістю. Хоча, варто згадати, що серед ТОП-20 оптовиків є підприємства, що успішно працюють в цій категорії: “Метінвест-СМЦ”, “АДМ Юкрейн”, “Статус-Трейд”.
Усі компанії, котрі працюють за цими ТОП-напрямками, 2018 року мали операції з експорту. Однак, він займав різну частку у виручці. Якщо в торгівлі зерном та іншими агротаварами експорт згенерував основну суму виручки, то продажі тютюнових виробів, палива, комп’ютерів та програмного забезпечення (ПЗ) практично не були орієнтовані на зовнішні ринки.
Джерело @ youcontrol.com.ua