Наприкінці 2020 у ВРУ було зареєстровано проект Закону «Про території Смарагдової мережі» №4461.
Про це повідомляє Агро Перспектива
Так, в Європі існують спеціальні природоохоронні території, які разом утворюють мережу NATURA 2000. В Україні аналогом Мережі NATURA 2000 виступає Смарагдова мережа.
Водночас, компанії занепокоєні запровадженням окремої процедури оцінки впливу на території Смарагдової мережі для прийняття рішень про здійснення планованої діяльності, аналогічної до вже існуючої вимоги проведення оцінки впливу на довкілля (ОВД). Так, компанії будуть вимушені отримувати додатковий документ дозвільного характеру для здійснення господарської діяльності — висновок з оцінки впливу на території — та двічі здійснювати процедуру, яка має на меті оцінити та зменшити негативний вплив планованої діяльності на навколишнє середовище. Більше того, це призведе до збільшення фінансових витрат підприємств та призведе до затримки реалізації проектів.
Так, з метою врахування позиції всіх стейкхолдерів, Європейська Комісія у 2001 році в рамках спеціальних рекомендацій щодо оцінки впливу проектів планованої діяльності на території NATURA 2000, запропонувала включити оцінку впливу на території Смарагдової мережі як окрему складову загальної процедури ОВД.
Окрім цього законопроект містить ряд інших положень, які не в повній мірі відповідають європейським практикам та можуть ускладнити реалізацію інвестиційних проектів бізнесу:
Рішення про відсутність необхідності здійснювати оцінку впливу на територію Смарагдової мережі прийматиме Міндовкілля. На думку бізнесу, це може призвести до розбіжностей у трактуванні законопроекту та спричинити корупційні ризики.
Процедура отримання рішення про відсутність негативного впливу на території Смарагдової мережі може стати причиною збільшення строків реалізації проектів орієнтовно на 50–60 робочих днів.
Необхідність проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі у процесі здійснення землеустрою, на практиці може призвести до необхідності проведення оцінки впливу на території кілька разів для реалізації одного проекту. Такий підхід не в повній мірі відповідає Директиві 92/43/ЄЕС, якою пропонується проводити аналіз впливу на території щодо плану або проекту, а не стосовно
Відсутність чіткого розуміння, чи поширюватимуться вимоги щодо оцінки впливу на території Смарагдової мережі на компанії, які вже отримали всі дозвільні документи та пройшли процедуру ОВД. Так, доцільно було б, у випадку наявності висновку з ОВД, отриманого до набуття чинності Проєктом Закону, уточнити відсутність вимоги проводити додаткову оцінку впливу на території.
Відсутність визначених наслідків отримання негативного висновку за результатами оцінки впливу на території Смарагдової мережі.
Відсутність перехідного періоду для набрання чинності планів управління територіями Смарагдової мережі, які розробляються протягом 6 років та встановлюють заходи зі збереження біорізноманіття, а також заборони і обмеження на певні види діяльності. На переконання бізнесу, такий перехідний план потрібно прив’язати до дати затвердження планів управління територіями Смарагдової мережі.
Тож
Довідково:
Законопроект №4461 розроблено на виконання зобов’язань Україною в рамках Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція), Директиви 92/43/ЄЕС про збереження природного середовища існування, дикої флори та фауни та Директиви 2009/147/ЄС про захист диких птахів.
Так, вищезгадані директиви спрямовані, зокрема на визначення територій об’єктів природи загальноєвропейського значення (sites of Community importance) та особливих природоохоронних територій (special areas of conservation) які, разом зі спеціальними природоохоронними територіями (special protection areas), що визначаються